Na internetu jsou levnější televize či parfémy, dražší pak mobily

Nestabilní vývoj měnových kurzů a menší zájem spotřebitelů o nakupování jsou v posledních třech měsících hlavními faktory ovlivňujícími cenu zboží na internetu. Za poslední tři měsíce se v tuzemských e-shopech podstatně zvýšila průměrná cena mobilů a notebooků, levnější jsou naopak televize či parfémy.

Na internetu jsou levnější televize či parfémy, dražší pak mobily


Tři měsíce monitorovala společnost Karsa Technologies vybrané tuzemské internetové obchody. Speciálně uzpůsobená aplikace automaticky zaznamenávala průměrnou prodejní cenu televizí, mobilů, myček, monitorů, notebooků, fotoaparátů a parfémů.

Z výsledků měření vyplývá, že lze ušetřit tisíce korun při nákupu televize. Plazmové byly v únoru levnější takřka o 9 % než v prosinci, LCD televize pak o více než 5 %. Tato skutečnost s největší pravděpodobností podpoří aktuální trend, který hovoří o rostoucí popularitě moderních televizorů s vysokým rozlišením. Plazmovou či LCD televizi vlastní již milion domácností a tyto moderní technologie loni na celkovém tuzemském prodeji televizí tvořily výraznou většinu.

K podobným výsledkům jako u televizí dospělo měření také u parfémů, jejichž cena postupně klesá. V únoru byla průměrná cena parfému prodávaného na internetu 993 Kč, což je o 4 % méně než v prosinci. V této komoditě je patrný dlouhodobý trend snižování cen. Například loni v srpnu dosahovala průměrná cena parfému prodávaného na internetu 1040 Kč.

Ze všech měřených komodit byl zaznamenán nejvyšší cenový nárůst u mobilních telefonů. Zatímco loni v prosinci byla průměrná cena mobilního telefonu na internetu 5185 Kč, v únoru se ustálila na částce 5630 Kč. Během tří měsíců tak cena vzrostla více než o 8 %. Důvodem je kromě měnových výkyvů také zvýšený zájem o modernější modely, na který provozovatelé internetových obchodů zareagovali změnou nabídky.

Dražší jsou rovněž monitory a notebooky. V prosinci byla průměrná cena LCD monitoru na internetu o 3,5 % nižší než v únoru. Podobné je to v případě notebooků, jejichž průměrná cena v únoru dosáhla částky 24 903 Kč. Srovnáme-li to s prosincem loňského roku, jedná se o více než 4% nárůst.

Bez většího překvapení dopadlo měření u digitálních fotoaparátů a myček, jejichž průměrná cena se na internetu příliš nemění. Ceny digitálních fotoaparátů se za posledního půl roku vychylovaly v rozmezí 2 %. Zatímco v prosinci loňského roku se prodávaly za průměrných 4878 Kč, v únoru se tato částka snížila přesně o 100 Kč. Dlouhodobě i u této komodity přetrvává trend postupného snižování cen. Co se týče myček, jejich cena na internetu se prakticky nemění. V únoru byla průměrná cena myčky 14 777 Kč. Cenový rozdíl během posledních tří měsíců u myček nepřesáhl 0,5 %.

Průměrná cena komodit prodávaných na internetu (prosinec 2008/únor 2009):

  • Plazmové TV
  • 33 771 Kč/30 817 Kč
  • LCD TV
  • 22 482 Kč/21 261 Kč
  • Parfémy
  • 1034 Kč/993 Kč
  • Mobily
  • 5185 Kč/5630 Kč
  • LCD Monitory
  • 8206 Kč/8501 Kč
  • Notebooky
  • 23 835 Kč/24 903 Kč
  • Digitální fotoaparáty
  • 4878 Kč/4778 Kč
  • Myčky
  • 14 851 Kč/14 777 Kč

Zdroj: Karsa Technologies, s. r. o.

 





Komentáře