Hospodářská krize v internetovém retailu ustupuje

Dle zpráv českých internetových obchodů KASA.cz a Obchodní-dům.cz dochází k postupnému oživení spotřebitelského trhu, které se projevuje především zesíleným zájmem zákazníků o dříve okrajové segmenty.

Hospodářská krize v internetovém retailu ustupuje


Internetové obchody si u zákazníků získaly oblibu především kvůli širšímu sortimentu a nižším cenám než v kamenných prodejnách. Dokazuje to i průzkum portálu Heuréka.cz, který mapuje chování zákazníků eshopů. Právě nízké ceny jsou hlavním důvodem skutečnosti, že etablované a silné internetové obchody nezaznamenaly s příchodem hospodářské krize tak razantní změnu nákupních preferencí či pokles prodejů jako jejich kamenní kolegové. V internetových obchodech KASA.cz a Obchodní-dům.cz totiž naopak došlo v posledních měsících k růstu tradičně silných segmentů, mezi něž patří například bílá technika nebo spotřební elektronika.

„Velmi dobře se prodávají domácí spotřebiče, především lednice a pračky. Velký nárůst registrujeme především u spotřebičů energetické třídy A. Za poslední 2 měsíce jsme prodali 6x více lednic než ve stejném období loňského roku. Jen za minulý týden to bylo více jak 120 lednic," dokládá Petr Šebek, ředitel nákupního centra Obchodní-dům.cz.

S příchodem léta eshopy KASA.cz i Obchodní-dům.cz zaznamenaly růst i v oblasti dříve okrajového zboží, jako jsou sportovní či hobby potřeby. „V této oblasti aktuálně vidíme meziroční růst o 35 %," říká Martin Kasa, ředitel portálu KASA.cz. „Nejvíce zákazníci kupují stany, spacáky a vybavení do přírody. Zajímavostí letošního léta jsou termoelektrické chladicí boxy s možností napájení v automobilu. Zdá se, že letos vyměnila celá řada zákazníků dovolenou u moře za dovolenou pod stanem," dodává Martin Kasa. Zákazníci tedy pomalu upouštějí od nákupů výhradně praktických potřeb, a opět se zaměřují i na svůj volný čas a zábavu.

Tržby holdingu internetových obchodů KASA.cz a Obchodní-dům.cz v prvním pololetí 2009 mírně klesly a kopírovaly tak situaci na celém trhu, významné oživení od počátku léta však dává předpokládat úspěšné zakončení roku. „Silnější růst očekáváme tradičně zejména ve čtvrtém kvartálu, kdy se lidé i přes horší ekonomickou situaci odváží k větším nákupům. Výdaje pravděpodobně nebudou na trhu tak velké jako loni, ale věříme, že snaha ušetřit přivede větší podíl lidí do internetových obchodů a ty porostou jako poslední roky. Příští rok přepokládáme stabilizaci trhu. Internetový obchod i v příštím roce zaznamená nárůst na úkor kamenných prodejen. Průměrný růst očekáváme v řádu několika procent, avšak ty úspěšné zaznamenají i v roce 2010 dvouciferný růst," uzavírá Martin Kasa.





Komentáře