IPO Facebooku: úspěch nebo průšvih?

Po prvním dnu obchodování s akciemi Facebooku (úpis proběhl ve čtvrtek) je řada analytiků i investorů spíše zklamána: akcie skončily na 38,23 USD, jen necelé procento nad cenou úpisu.

IPO Facebooku: úspěch nebo průšvih?


Většina jich předpokládala, že během prvního dne obchodování stoupne cena akcií o 10 až 50 procent nad cenu veřejného úpisu (ta byla nakonec 38 dolarů). Nejčastější odhad uváděl předpokládaný nárůst o 20 až 25 procent. Na konci pátečního obchodování ale byly akcie jen pár centů nad úpisovou hodnotou - a to ještě po opakované intervenci upisovatelů která přišla jak během dopoledne, tak v poslední půl hodině obchodování, kdy nabídka začala převyšovat poptávku (před tím se v obou případech cena pohybovala mezi 40 a 42 dolary), jak zmiňuje například The Economist nebo Reuters.

Mark Zuckerberg a ostatní investoři či zaměstnanci Facebooku mohou být v spokojeni - akcie které při úpisu prodali byly podle všeho zhodnoceny na možné maximum. Zuckerbergův majetek se tak zhodnotil na necelých 20 miliard dolarů (na daních přitom bude muset odvést již nyní zhruba miliardu USD) a z několika dalších investorů a zakladatelů se též stali dolaroví miliardáři, více než tisícovka zaměstnanců pak získala (alespoň teoreticky, pokud se cena akcií udrží) podíly v řádech milionů dolarů. Facebook navíc zvolil klasickou cestu IPO přes Wall Street (narozdíl například o Google před několika lety, který šel cestou takzvané Holandské aukce), kdy byly hlavními partnery pro IPO velké investiční banky. Ty stanovily jak vysokou cenu která byla na samotném stropě odhadů, tak poměrně přísné stropy na počty akcií (mezi 500 a 5000 kusy na klienta) v prvé řadě uspokojovaly své "lepší" klienty nebo investory které doporučilo vedení Facebooku, takže na řadu zájemců kteří nepatří mezi aktivní investory se při úpisu prostě nedostalo (doufat, že si při úpisu může pár akcií koupit takříkajíc libovolný uživatel Facebooku by bylo velmi naivní) a to přesto, že 15. května se akcionáři rozhodli navýšit objem akcií, které nabídnou k prodeji.

Tak či onak, při ceně 38 dolarů za akcii dělá celková tržní kapitalizace Facebooku neuvěřitelných 100 miliard dolarů. To je zhruba stonásobek dosavadních příjmů společnosti a na mysl se tak krade otázka, nakolik realistické takové ohodnocení je a zda Facebook dokáže naplnit velká očekávání, které IPO při této ceně vytváří (pro srovnání při IPO Apple to byl 14ti násobek a u Googlu 19ti násobek). Zda jsou to očekávání příliš velká, než aby je "trh" dokázal spolknout ukáže obchodování na počátku tohoto týdne - někteří analytici odhadují že cena akcií poklesne ke hranici 30 dolarů a bude se u ní nějakou dobu držet, naopak řada investorů očekává nárůst při nemž se části akcií bude chtít zbavit (někteří uvádějí jako spolehlivou strategii prodat akcie z IPO během třetího dne obchodování). Tento týden ukáže, jaká je pravda - pokud se ale cena akcií neudrží (jak řada analytiků předvídá), bude IPO sice finančně úspešné pro Facebook a jeho zakladatele, z hlediska marketingu a PR Facebooku se ale bude jednat spíš o průšvih.

Není překvapující, že relativně malá poptávka během prvního dne veřejného obchodování sebou strhla i ceny akcií Zyngy a Grouponu, které jsou na ekosystému Facebooku do značné míry existenčně závislé. V případě Zyngy se jednalo o pokles o zhruba 13 procent, jak uvádí The Economist. Pro Facebook každopádně přichází období, kdy musí svými aktivitami a rozvojem obchodních modelů, zejména v oblasti mobilních uživatelů, dokázat, že vysoké tržní ohodnocení bylo oprávněné. 900 milionů aktivních uživatelů je sice zajímavé číslo, Facebook ale prozatím výrazně zaostává ve schopnosti generovat z nich obrat například za Googlem (zhruba 5 dolarů versus 30 dolarů na uživatele a rok), což je mimo jiné i důsledek toho, že kontextová reklama při vyhledávání je z principu nesrovnatelně efektivnější, než podobné typy reklamy na sociálních sítích.

Zajímavá fakta o Facebooku a IPO:

Facebook byl spuštěn v roce 2004 a dnes má na 900 milionů aktivních uživatelů (ti kteří se přihlásí alespoň jednou měsíčně) s více než 120 miliardami vzájemných "propojení", z tohoto počtu jsou duplicitní či "virtuální" identity jen asi 5 procent. Společnost má přes 3500 kmenových zaměstnanců. Obrat společnosti v posledním fiskálním roce činil 3,71 miliardy dolarů (o rok před tím to byly necelé dvě miliardy). Zhruba 19 procent obratu generuje herní společnost Zynga. Krátce před IPO oznámila společnost General Motors, že končí s reklamou na Facebooku, protože je podle ní neúčinná. GM utrácela podle Wall Street Journal na Facebooku asi 10 milionů dolarů ročně.

IPO bylo svěřeno upisovatelům z Wall Streetu, konkrétně to byly banky a investiční společnosti Morgan Stanley, JP Morgan, Goldman Sachs, Bank of America, Merill Lynch, Barclays, Allen, Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, RBC Capital a Wells Fargo.

Kontrola and společností zůstává díky velikosti podílu nadále v rukou Marka Zuckerberga, což znamená že dozorčí rada společnosti nepodléhá pravidlům pro nezávislé jmenování (Facebook je mimo jiné kritizován za nedostatečné zastoupení menšin a žen v dozorčí radě, na což by autor článku doporučil v duchu seriálu Ano pane ministře najít nějakou černou nebo hispánskou jednorukou odborářku.)

Symbolem Facebooku na burze NASDAQ bude "FB"


Úvodní foto: facebook.com




Komentáře