Plánujete koupi ojetého vozu? Nenechte se napálit přetočeným tachometrem

Prodej ojetých vozů se stal v České republice velmi výnosným obchodem. Přímo zlatým dolem je pak pro nepoctivé prodejce, kteří na „legálním oklamání“ svých zákazníků vydělají až 6 miliard korun ročně.

Plánujete koupi ojetého vozu? Nenechte se napálit přetočeným tachometrem


O ceně vozidla totiž významně rozhodují dva údaje: rok výroby a stav najetých kilometrů.  A pozměnit právě tyto údaje „na účet" kupujícího je velmi jednoduché.

Pětileté osobní auto by při běžném používání mělo mít najeto zhruba 90 000 kilometrů. Pokud však na tachometru uvidíte číslo výrazně nižší, nejedná se často o výhodnou koupi, ale o klamání kupujícího přetočeným tachometrem. Chcete-li mít jistotu, že za své peníze dostanete skutečně to, co vám prodávající nabízí, prověřte si vůz v informačním systému Autotracer. Kontrola zabere jen několik minut a může ušetřit až desetitisíce na opravách vozu.

Řeklo by se, že auto, které má najeto třeba jen polovinu kilometrů oproti hodnotě, která odpovídá jeho věku a běžnému používání, se vyplatí. Bylo by tomu tak, kdyby hodnota na jeho tachometru byla skutečná. Většinou jde však pouze o záměrně přetočený tachometr s úmyslem získat z prodeje vozu co největší částku. Z údajů společnosti Cebia, která provozuje systém Autotracer, vyplývá, že je v České republice ročně nově registrováno nebo přeregistrováno 200 tisíc ojetých vozidel s přetočeným tachometrem. „Pokud prodejce na každém takovém autě vydělá cca 30 tisíc korun, což je běžná částka u aut, jejichž počet najetých kilometrů je nižší, než by tomu bylo při běžném používání, vydělají nepoctiví prodejci na svých zákaznících 6 miliard korun," vyčísluje ředitel společnosti Martin Pajer.

Druhým, mnohem závažnějším problémem takovýchto nepoctivých praktik jsou bezpečnostní rizika. „U auta s nízkou hodnotou najetých kilometrů v porovnání s jeho stářím očekává kupující i odpovídající opotřebení. Je-li ale hodnota uměle snížena a kupující o tom neví, nepočítá s kratší životností jednotlivých součástí, jako je například rozvodový řemen. Jeho prasknutí může způsobit vážné škody na voze a při takové poruše v hustém provozu může dojít k těžkým autonehodám," varuje Pajer.

Přetočení tachometru je navíc v dnešní době velmi jednoduché a „legální".  Tzv. „nové" nastavení tachometru není totiž zákonem zakázáno (počítadlo kilometrů není podle zákonů ČR státem cejchovanou mírou) a snížení údaje o počtu najetých kilometrů tak nabízí mnoho autodílen i autoservisů. Na internetu se navíc prodávají zařízení, jejichž pomocí si stav tachometru může změnit každý sám. Investice do takovéhoto zařízení je pouze cca 590 Kč, což je v porovnání s cca o 30 000 vyšším ziskem z prodeje auta zanedbatelná položka.

Ověřit si, že údaje o ojetém vozu prezentované prodávajícím odpovídají skutečnosti, je však velmi snadné a člověk nemusí být odborník. Postačí k tomu kontrola uvedených informací v systému Autotracer. Ten již dnes obsahuje přibližně 130 milionů údajů o osobních a užitkových vozech a motocyklech registrovaných v ČR. Systém je přístupný na internetových stránkách www.zkontrolujsiauto.cz.

 





Komentáře