Vánoce odrazují zaměstnance od práce - jak se bránit?

Zaměstnanci podle aktuálního průzku tráví v práci zhruba hodinu a půl denně on-line nákupy a dalšími podobnými aktivitami.

Vánoce odrazují zaměstnance od práce - jak se bránit?


Ve snaze vyhnout se návalům v kamenných obchodech lidé stále častěji „řeší Ježíška“ v klidu od počítače. Problém je, že se on-line nakupováním zabývají i v pracovní době. Prosinec je podle aktuálního průzkumu měsícem, kdy nejvíce poklesne pracovní morálka a pozornost zaměstnanců se na internetu přesune k mimopracovním činnostem. Dokládají to analytická čísla technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování firemní výpočetní techniky.

„Pracovní morálka v předvánočním období je všeobecně křehká. Prosinec je měsícem nejmasivnějšího zneužívání pracovní doby pro soukromé účely. Podle našich analýz spolknou mimopracovní aktivity 30 % pracovního času aktivně stráveného na počítači, což podle druhu profese odpovídá přibližně jedné a půl hodině z osmihodinového pracovního fondu,“ říká Martin Hnízdil, AuditPro manažer společnosti truconneXion.

Oproti jiným měsícům není mimopracovní čas na počítači stráven tolik relaxací a zábavou, ale aktivními přípravami vánočních a novoročních svátků. „Na vrcholu prosincové statistiky mimopracovních činností je výběr a nákup vánočních dárků, ale také plánování zimní dovolené a programu svátečních dnů. Stále větší část pracovní doby v adventním období pohltí také příprava různých kalendářů z vlastních fotografií, ale také péefek a přáníček, která jsou rozesílána prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí,“ vyjmenovává závěry společnosti truconneXion Martin Hnízdil.

Muži, kteří nenávidí fronty

K dokreslení profilu nejaktivnějších uživatelů elektronického nakupování mohou pomoci údaje Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Její výkonný ředitel Jan Vetyška dokládá, že nejvíce k internetovému nakupování inklinuje věková skupina 25 až 34 let. „Zajímavé je, že zatímco během roku je poměr online nakupujících mužů a žen víceméně stejný, před Vánoci více nakupují muži. Lze to připsat tomu, že muži jsou pohodlnější a udělají cokoli, aby se vyhnuli frontám v kamenných obchodech. Hlavním klientem e-shopů v předvánočním období jsou proto muži ve věku 18 až 40 let,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.


Do jaké míry tolerovat internet pro mimopracovní účely?

Podle zkušeností psychologa Michala Waltera řada zaměstnavatelů před Vánoci internet pro mimopracovní účely v rámci dobré atmosféry vesměs toleruje a přístup na internet neblokuje a neomezuje. „Je to tichý a nepsaný benefit, a pokud to nemá vliv na kvalitu odevzdané práce, zaměstnavatelé jsou před svátky ochotni přimhouřit oči,“ říká Michal Walter.

„Svádět boj s pracovní morálkou s pomocí totálních zákazů se ukazuje jako neefektivní. Zaměstnanec potřebuje mít sice jasně vytyčené hranice, ale současně musí cítit důvěru, jež ho bude stimulovat k optimálním výkonům,“ rozvádí svou představu o motivujícím pracovním prostředí psycholog Michal Walter. Vedení firem si podle něj musí být vědomo, že od vystresovaného zaměstnance, který potřebuje před koncem kalendářního roku uzavřít rozdělanou práci a přitom si nemůže ani zkontrolovat soukromou poštu nebo včas obstarat vánoční dárek, se dobrého pracovního výkonu nejspíše nedočká.


Úvodní foto: Fotolia.com




Komentáře