3D tiskárny mění logistiku i módní průmysl

3D tisk je už nikoliv jen záliba technických hračičků, ale i slušný byznys.

3D tiskárny mění logistiku i módní průmysl


Na úvod snad dva příběhy, v nichž vystupuje technologie 3D tisku. První veřejně šířené návody na zbraně ze 3D tiskárny jsou již staršího data, nyní se však objevil nikoliv abstraktní datový soubor, ale i názorný průvodce. Kanaďan vystupující pod přezdívkou ThreeD Ukulele publikoval na YouTube video, které ukazuje, jak se mu pomocí 3D tisku podařilo vyrobit funkční pušku. Použita byla přitom tiskárna Stratasys Dimension 1200es. Média i politici vyjadřují zděšení, že zbraň si bude moci opatřit každý.

Komentátoři nicméně uvádějí, že zbraně vyrobené na dnešních 3D tiskárnách (včetně drahých zařízení určených pro podnikovou klientelu) se kvalitou zdaleka nemohou rovnat produktům prodávaným ve specializovaných obchodech. Jisté obavy vycházejí z toho, že zbraně vyrobené pouze z plastu by mohly snadno oklamat detektory kovů na letištích apod., plastové zbraně však lze vyrobit i bez 3D tisku. (Naopak podle jiných komentátorů pokusy vyrobit na 3D tiskárně zbraň kovovou zatím také nepřinášejí příliš dobré výsledky, z tiskárny vyjde materiál s vlastnostmi zaostávajícími za běžnou litinou.)

Nyní druhý příběh s opačným emočním nábojem: 3D tiskárny už zachraňují lidské životy. Dítě z Ohia se narodilo s chorobou dýchacích cest a přežívalo pouze na přístrojích. Na 3D tiskárně se však podařilo vyrobit na míru ušitou „výztuž“, která se voperovala jako implantát a mechanicky brání uzavření dýchacích cest. Nyní dítě může žít údajně normální život. Celý zákrok je mimochodem ovšem nestandardní, není mezi schválenými lékařskými procedurami, takže narážel na byrokratická omezení. Americký FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) musel vydat speciální jednorázové povolení. Oba tyto příběhy jsou poněkud pochybné – také příslušný implantát by téměř jistě šel vyrobit i bez 3D disku. Nicméně ukazují, jak se 3D tisk stává tématem i zcela mainstreamových médií.

Slušný byznys

Jaké se dnes na tomto trhu točí peníze? Pro základní orientaci, když letos na jaře výrobce 3D tiskáren Stratasys koupil konkurenční MakerBot, za firmu zaplatil 400 milionů dolarů – pravda, vše se uskutečnilo formou výměny akcií.
Společnost MakerBot byla založena v roce 2009 a zatím dokázala prodat více než 22 000 kusů; vesměs šlo o levnější modely určené pro koncové uživatele a technické nadšence. Za letošní 1. účetní čtvrtletí měla příjmy asi 11,5 milionu dolarů. V loňském roce se celkem mělo prodat 35 000–40 000 klasických desktopových 3D tiskáren, letos se odhaduje, že toto číslo se zdvojnásobí.

Co se týče situace v ČR, prodejní statistiky společnosti Aroja, která vyrábí tiskárny značky 3D factories, ukazují, že od ledna do června 2013 vzrostla poptávka po 3D tiskárnách o 67 %.

Největší zájem byl ze strany škol a architektů, kteří tvoří 42 % zákazníků 3D factories. Firma uvádí, že v současné době využívají 3D tisk především školy, slévařské a letecké firmy, vývojáři a elektroinženýři, 3D tisk se běžně používá ke tvorbě designových produktů, jejichž výroba by byla jinak velmi finančně náročná. „Celkem 95 % našich zákazníků tvoří podniky či veřejné instituce, které si pořizují 3D tiskárny pro profesionální využití. Nárůst zájmu klientů z řad soukromých osob je pomalejší. Důvodem jsou vyšší pořizovací náklady,“ uvedl Jan Škopík ze společnosti Aroja. Aktuálně se cena zařízení pro běžné využívání pohybuje v rozmezí od 25 tisíc do 80 tisíc Kč.

Zájem ze strany velkých řetězců

Další rozšiřování 3D tisku mají v rukou mj. logistické a přepravní firmy. Možnosti využití této technologie testuje nyní společnost DHL Supply Chain ve svém výzkumném centru poblíž Bonnu. Podle Marka Pattersona, viceprezidenta pro inovace a vývoj produktů pro region EMEA DHL Supply Chain, využití 3D tisku v dodavatelských řetězcích zásadně ovlivní jejich budoucnost. Namísto vlastního produktu se bude přesouvat duševní vlastnictví v podobě souboru, ze kterého bude možné výrobek vytisknout. „Do centra pozornosti se tak dostávají řízení a bezpečný transport dat,“ uvedl Mark Patterson.





Úvodní foto: © I.M.Redesiuk - Fotolia.com




Komentáře