8 tipů pro hledání práce, když jste ještě zaměstnaní (2.)

Hledání práce ve chvíli, kdy stále pracujete na dosavadní pozici, může být dvousečný meč.

8 tipů pro hledání práce, když jste ještě zaměstnaní (2.)


Předchozí díl

Komu to můžete říct

Nikdy není příliš chytré lhát šéfovi, ovšem někdy to může být nutné zlo, zvlášť pokud si chcete udržet současnou práci. Některé společnosti mají taková pravidla, že propouštějí lidi, kteří aktivně hledají práci. Takže byste vaše plány sdělovat jenom tam, kde jste si stoprocentně jistí, že to nebude mít negativní důsledky.

„Obecně je dobré o svém hledání nové práce nemluvit. Pro prozrazení této informace musíte opravdu důvěřovat vztahu, který máte se svým šéfem,“ říká Lilly, která má 16 let zkušeností s najímáním lidí.

Není moudré sdílet své plány na potkání se všemi spolupracovníky. Jeden chybný krok vašeho přátelského spolupracovníka může znamenat váš vyhazov nebo zničení reputace v rámci společnosti.

Donald Burns, který pracuje jako kariérní stratég, s tím souhlasí: „Za žádných okolností to neříkejte vašemu šéfovi – takový krok by mohl ohrozit to nejcennější, konkrétně vaši současnou práci. Ve chvíli, kdy vaše společnost zjistí, že hledáte práci, začne za vás hledat náhradu. Vaše práce asi skončila. Překročili jste Rubikon a není cesty zpět,“ říká Burns. Znalost kultury společnosti v této oblasti vám pomůže se rozhodnout, kterou cestou jít.

Nehledejte práci na účet společnosti

Hledání nové práce v aktuální pracovní době není dobrý nápad. V době, kdy stále pracujete pro svého „starého“ zaměstnavatele, měli byste se primárně zaměřit na práci pro něj. Váš nízký pracovní výkon napoví šéfovi, že se s vámi něco děje. Nejen, že je takový postup neetický, ale navíc si koledujete o negativní reference ve chvíli, kdy to bude aktuální.

Navíc pokud se snažíte vaše hledání utajit, jde o běžný způsob, jak se nechat chytit při činu, nebo minimálně dodáte vodu na mlýn různým dohadům. „Jestliže se váš zaměstnavatel dovtípí pravdy, může začít hledat náhradu a vyhodit vás dříve, než jste připraveni odejít. Také to negativně ovlivňuje vaši produktivitu a zbytek týmu,“ říká Lilly.

HR manažeři chápou, že diskrétnost je častou součástí procesu a snaží se dělat, co je v jejich silách. Podle Lillyho většina z nich přistoupí na to, že s vámi bude mluvit mimo pracovní dobu nebo o přestávce na oběd. Lilly zároveň nabízí jeden tip: sepište jim k životopisu časy, kdy vás bude možno zastihnout.

Nepoužívejte e-maily ani telefony vaší společnosti

Ať už jde o vaše kontakty na LinkedIn profilu či v životopise, měli byste zůstat u vašich osobních e-mailových adres a telefonních čísel. Podle některých expertů byste měli vyhledávání práce dokonce omezit výhradně na váš počítač. Jeden nepříhodný e-mail nebo telefonní hovor může varovat vašeho nadřízeného, že zvažujete odchod z firmy.

Pokud váš pracovní e-mail používáte pro účty na sociálních sítích, zcela jistě si k těmto účtům zabouchnete dveře ve chvíli, kdy současnou práci opustíte a vaše e-mailová adresa bude v lepším případě deaktivována, v horším přesměrována na nového pracovníka, který bude dostávat vaše oznámení a bude zasvěcený do vašich aktualizací, zpráv a kdovíčeho dalšího. Po zaslání požadavku byste váš přístup na síť asi získali zpět; abyste se však vyhnuli nepříjemnostem, je lepší zůstat u své soukromé adresy.

Co dělat, když se vás šéf přímo zeptá?

Jestliže se vás šéf zeptá, zda hledáte práci, nelžete. „Nejlepší je být k zaměstnavateli upřímný. Stále je tu však riziko, že vás v této situaci vyhodí – to záleží na vašem předchozím výkonu a vztahu ke společnosti,“ říká Lilly.

Podle dotazovaných expertů však existují cesty, jak svou situaci aspoň mírně zlepšit. Burns nabízí jeden způsob odpovědi na šéfovy otázky: „Poslední dobou se tu děje spousta změn. Nechci odejít, ale jsem z toho trochu nervózní a jen přemýšlím o plánu B.“

Pokračování


Úvodní foto: © Kirill Kedrinski - Fotolia.com




Komentáře