Box míří na burzu

Cloudová služba pro sdílení souborů doufá, že získá 250 milionů dolarů.

Box míří na burzu


Box, osm let stará společnost, která se nebála vyzvat velikány na souboj o prvenství na trhu cloudových úložišť a služeb pro sdílení souborů, bude vstupem na burzu usilovat o získání nového kapitálu ve výši 250 milionů dolarů.

Společnost Box se sídlem v kalifornském Los Altos na konci března oznámila, že podala žádost o registraci u americké Komise pro cenné papíry a burzu s návrhem na primární veřejnou nabídku akcií. Firma v dokumentu odhalila, že má 25 milionů registrovaných uživatelů, ale také přiznala, že prodělává a nemusela by v dohledné budoucnosti vykázat zisk.

Služba těží z rostoucí obliby ukládání podnikových dat v cloudu, kde jsou dostupná z různorodých zařízení včetně chytrých telefonů a tabletů, což zvyšuje flexibilitu zaměstnanců. „Pravděpodobně nejdůležitější krok Boxu na jeho dosavadní dráze bylo rozhodnutí zaměřit se výhradně na firemní klientelu,“ říká Rob Koplowitz, analytik výzkumné společnosti Forrester Research. „Toto odhodlání vyjasnilo jeho podnikatelský záměr a umožnilo velmi přímočaře a účelně najímat pracovní síly a investovat do technologií. Strategie a platforma, do kterých investuje, budou rozhodující pro jeho úspěch na firemním trhu,“ řekl Koplowitz.

Zákazníků miliony, platících ale málo

V žádosti, která má zhruba 150 stránek, společnost uvedla, že má přes 34 tisíc platících firemních zákazníků a 25 milionů registrovaných uživatelů. Mezi platícími klienty je podle Boxu více než 40 % společností ze žebříčku Fortune 500 a pětina organizací ze žebříčku Global 2000. Bohužel velká většina uživatelů za služby neplatí. K 31. lednu používalo 93 procent (z celkem 25 milionů registrovaných uživatelů) službu Box zdarma. Zbývajících sedm procent připadalo na podnikové účty nebo uživatele, kteří platili za své soukromé účty.

Box v této souvislosti rovněž přiznal, že nevydělává. Za účetní rok končící 31. ledna společnost vykázala výnosy ve výši 124,2 milionu dolarů, což představuje 111procentní meziroční nárůst, avšak dosáhla čisté ztráty 168,6 milionu dolarů, tedy hlubší než v předchozím roce, kdy prodělala 112,6 milionu dolarů. Box podle podání k burzovní komisi neočekává, že by „v dohledné budoucnosti“ dosáhl zisku, protože pro svůj rozvoj potřebuje nadále rozsáhle investovat do prodeje a marketingu, infrastruktury datových center a profesionálních služeb.

Generální ředitel Aaron Levie loni uvedl, že se společnosti osvědčil model „freemium“, tedy poskytování základních služeb zdarma a rozšířených za poplatek. Umožňuje jí oslovovat firemní zákazníky prostřednictvím iniciativy jednotlivých zaměstnanců, kteří podle Levieho hledají nástroj pro sdílení souborů jednodušeji použitelný než tradiční produkty.

IPO otestuje technologické investory

Primární emise akcií (IPO) Boxu bude důležitým barometrem sledujícím nadšení investorů pro tituly ze světa technologií a ukazatelem budoucího vývoje v tomto segmentu trhu. „Na trhu působí řada poskytovatelů s různými nabídkami. Mnoho z nich odpadne a vykrystalizují vůdci trhu,“ tvrdí Koplowitz a dodává: „To, jak primární emise Boxu dopadne, pocítí celý trh v podobě hodnot y akcií a budoucích investičních příležitostí.“ Pro Box má rozhodnutí vstoupit na burzu své klady i zápory. „Primární emise signalizuje trhu vyzrálost a stabilitu.“

To by podle Koplowitze mělo být pozitivní pro existující i potenciální zákazníky. „Na druhou stranu je veřejně obchodovatelná společnost pod větším tlakem každé čtvrtletí vykazovat růst a reagovat na akcionáře, což může ovlivnit dlouhodobou strategii,“ vysvětluje analytik Forrester Research. Loni Forrester porovnal produkty pro ukládání firemních dat a sdílení souborů od 16 hlavních poskytovatelů a Box zařadil na první místo.

Zdroj: IDG News Service

Čtěte také:
→ Blízká budoucnost cloudu
Cloudový byznys je stále primárně založený na předplatném.
→ Cloud – efektivní budoucnost nejen pro veřejnou správu
Vzpomínáte na doby, kdy počítače stály v kancelářích osamoceny bez jakéhokoli vzájemného propojení, psaly se dopisy v první verzi Microsoft Wordu, který běžel ve Windows 3.1, a hlavní starostí správců IT bylo především to, aby všechny „DOSové“ programy správně zobrazovaly češtinu a tiskárna nechrlila místo českých znaků „rozsypaný čaj“?


Úvodní foto: © alphaspirit - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 6/2014
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře