Český ICT medvěd: Superúředník, nebo superpolitik?

Posuzovat nabídky na složitá inženýrská díla pouze podle nejnižší ceny je chyba.

Český ICT medvěd: Superúředník, nebo superpolitik?


Úředníku, rozhlédni se

Podobný recept nabízí Martin Řehořek, ředitel společnosti newps.cz: „Před realizací, respektive před vypsáním tendru, se stačí podívat kolem sebe, co je kde už hotové, které služby lze využít, a nové řešení poskládat jako stavebnici.“

Takovým příkladem je třeba spolupráce pražské firmy Syscom Software, která pro ministerstvo financí vyvinula komplexní informační systém, který je pak v rámci multilicence volně využitelný jakýmkoliv jiným úřadem v Česku. Zcela zdarma. „Ministerstvo prosazuje zajímavou a logickou myšlenku, a to, že stát je jen jeden, stejně jako státní peníze jsou jen jedny. Takže náš systém může využívat kdokoliv další ze státní či veřejné správy, zaplatí si jen implementaci a zaškolení lidí,“ popisuje šéf Syscomu Kamil Bouška. Oproti pořízení nového systému prý vyjde multilicenční model o řád levněji.

Podle Jaroslava Ráčka ze společnosti IBA CZ se na neefektivitě projevují i výběrová řízení, kde zadavatelé kombinují různé části ICT, které spolu příliš nesouvisejí. Jen vloni zaplatil stát podle jeho názoru řády desítek milionů korun. „Více menších projektů by podle mého názoru dodalo kvalitnější výsledky za nižší cenu,“ říká Ráček.

Superúředník, nebo superpolitik?

Aleš Kučera, šéf Novellu, pak upozorňuje na aspekt, který přineslo negativní vnímání některých nepovedených ICT projektů – soutěžení tendrů výhradně „na cenu“. „Zákon 137/2006 o veřejných zakázkách je možná dobrý, ale jeho praktické používání je špatné. Posuzovat nabídky na složitá inženýrská díla pouze podle nejnižší ceny je chyba. Sumy, které je stát ochoten platit za řešení, neodpovídají důležitosti a potřebné stabilitě systémů. A podfinancované projekty končí nutně špatně, z toho pak rezultuje i špatná pověst ICT ve státní správě,“ soudí Kučera a přiznává: „Pokud se mě zeptáte, jak z toho, tak nevím.“

V souvislosti se všemi připomínkami „kapitánů“ technologického průmyslu a v podstatě i zástupců úřadů se nabízí téma vytvoření pozice státního superúředníka pro ICT branži. „Rozhodně podporujeme všechny kroky vedoucí k centralizovaným nákupům, spolupráci resortů a výměně zkušeností v rámci „best practices“. Zcela evidentně by to mělo přinést značné úspory státních výdajů,“ uvedlo ministerstvo v reakci na dotazy CIO BW.

Mluvčí ministerstva spravedlnosti Miroslav Kovadlina tvrdí, že v rámci jejich resortu se o centralizaci nákupů hlavních ICT komodit snaží již několik let. „Stejně tak většina systémů je pro resort justice vyvíjena jednotně. Je to efektivní jak z hlediska ekonomického využití zdrojů, tak zvýšení kvality servisu,“ vypočítává. „Rozhodně vznik této funkce vítáme, především z důvodů úspor a zvyšování efektivity,“ říká Ležatka. „V obecné rovině tuto myšlenku rozhodně podporujeme, mohlo by to vést k úsporám, ale resort obrany má určitá specifika, s tím je třeba k tomu přistupovat,“ naznačuje Petr Sýkora, mluvčí ministerstva obrany.

Šéf newps.cz Řehořek je v tomto tématu obezřetný: „Nevěřím na Supermana, navíc jsem proti koncentrování moci do rukou jedné osoby. Kult osobnosti jsme tu už měli. Pokusme se raději potlačit resortismus, který je největším nepřítelem státní správy, a zamysleme se nad financováním IT projektů napříč resorty.“ Frantík k tomu dodává: „Mnohem důležitější je pozice ,superpolitika‘ pro ICT. Mezi současnou vládní garniturou musí existovat osobnost, která bude ,tlačit‘ chaotický rozvoj e-governmentu jasně stanoveným směrem. Elektronické služby veřejné správy by měly nabízet občanům takový komfort, na který jsou zvyklí např. u bank nebo internetových obchodů. Takové služby by měly předvídat, co od nich občan může chtít, a nabízet mu to, to co obvykle mívá zájem. ,Superpolitik‘ je nutný i pro sjednocení komunikační strategie o e-governmentu směrem ke klientům veřejné správy. Úředník pro ICT je samozřejmě důležitý, ale nejdříve musí být jasné a silné politické zadání!“

Otevřenost vs. arogance úředníků

Pojďme na konkrétní data poskytnu tá ministerskými úředníky. Zde je třeba pochválit pracovníky několika resortů (vnitro, obrana, místní rozvoj, životní prostředí), kteří k vypracování odpovědí přistoupili zodpovědně a poskytli maximálně možný objem dat a informací.

Naopak zcela bez povšimnutí a jakékoliv reakce zůstaly odpovědi na mi­ nisterstvech průmyslu a obchodu, zemědělství, zdravotnictví a bohužel i na organizaci samotného premiéra, tedy Úřadu vlády. Ministerstvo práce a sociálních věcí avizovalo již dopředu, že nestihne – s ohledem na údajnou složitost témat – dodat odpovědi. (Poznámka na okraj: tiskové oddělení MPSV čítá sedm zaměstnanců!) Nepřesné informace pak dodal resort, kde by to nikdo nepředpokládal: ministerstvo financí.

Čtěte ostatní díly seriálu:
 Český ICT medvěd (1): Chybějí koncepce a strategie
Po přepočtení útrat na jednoho obyvatele vychází české státní ICT útraty na dvojnásobek hodnoty Polska či Maďarska a zhruba o třetinu více než Slovensko.
→ Český ICT medvěd (3): Andreji, udělej si tam pořádek!
Nedávno inaugurovaný ministr financí a zkušený podnikatel Andrej Babiš sliboval, že udělá ve státních penězích pořádek. Možná by bylo na místě, aby začal u úřadu, který sám řídí.


Úvodní foto: © Kamaga – Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 4/2014
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře