Cloud prochází globalizací, co to znamená pro koncové zákazníky?

Jak se konkurence na trhu cloudu zintenzivňuje, dívají se velcí hráči za hranice svého domácího trhu.

Cloud prochází globalizací, co to znamená pro koncové zákazníky?


Společnost Savvis, kterou vlastní poskytovatel telekomunikačních služeb CenturyLink, oznámila tento týden, že otevírá necelých 8 000 metrů čtverečních nového prostoru datových center v 10 lokalitách po celém světě, včetně zcela nových datových center v Londýně a Hong Kongu. Společnost tak na celém světě vlastní asi 223 000 metrů čtverečních v 50 různých centrech.

Microsoft, který se na cloudovém trhu angažuje poměrně hodně, tento týden oznámil rozšíření svých služeb v Japonsku otevřením dvou nových datových center. Svá oznámení týkající se rozšíření datových služeb přinesly v posledním půlroce i další společnosti, například Amazon Web Services, Rackspace, Google či IBM, a to se speciálním zaměřením na nově se formující mezinárodní trhy.

Dosud vedly ve využítí cloudu Spojené státy, které pro své dodavatele generují významné tržby,“ říká Jillian Mirandi, analytička společnosti Technology Business Research. „Nyní tento veřejný cloud dospívá a zákazníci jej vyžadují na globálnější úrovni. Dodavatelé se tuto poptávku samozřejmě snaží monetizovat.“

Zaměření na stavbu datových center v „mezinárodních vodách“ je podněcováno nejen dodavateli, kteří se snaží vyšachovat jeden druhého, ale také poptávkou ze strany zákazníků v těchto regionech. Na nově vznikajících trzích může být ekonomika používání cloudových zdrojů atraktivní pro startupy, protože vyžaduje mnohem méně kapitálových investic dopředu.Mirandi poukazuje na to, že svou roli tu hrají i pravidla a regulace týkající se ocrhany osobních dat. Mnoho zemí má v této oblasti zákony, které vyžadují, aby byly určité typy informací umístěny na zabezpečených místech fyzicky umístěných v rámci hranic dané země. Například v Austrálii do otevírání datových center nedávno investovalo několik dodavatelů, a to nejen z důvodu vnímání Austrálie jako brány na trhy regionu Asie a Pacifiku, ale také proto, aby se vyhovělo zákonům týkajícím se ukládání dat pro místní zákazníky.

Konkrétně do Austrálie expandovaly firmy Amazon a Rackspace. Společnost Fujitsu zase nedávno podepsala smlouvu s univerzitou v Singapuru o vytvoření místního cloudu pro zdravotnictví.

Jiní cloudoví poskytovatelé rozšiřují své aktivity na evropské trhy, aby mohli sloužit společnostem zde operujícím, protože ty mohou odmítat ukládat citlivé informace ve Spojených státech, a to kvůli obavám ze sledování ze strany vlády. Konkrétně se tyto obavy týkají zákona zmáméno jako „Patriot Act“. „Přestože Evropa čelí makroekonomickým výkyvům, mnoho dodavatelů cloudu sem stále rozšiřuje své služby,“ napsala Mirandi v e-mailu, kde uvádí jako příklady společností nedávno rozšiřujících své služby do Evropy Google, Rackspace, Salesforce.com a Savvis.

Další prostor pro investice vzniká na trzích v Latinské Americe. Svá datová centra v tomto regionu ve snaze zachytit vznik nových firem budují Verizon Terremark, Google, Amazon, Fujitsu a IBM.

Co to znamená pro koncové zákazníky?

A co toto budování datových center na různých místech světa znamenají pro koncové zákazníky a uživatele? Poskytovatelé se širokým mezinárodním záběrem umožňují svým zákazníkům umisťovat data v jakékoliv části světa si přejí a kde jim to nejlépe vyhovuje. Některé společnosti chtějí ukládat data co nejblíže svým koncovým uživatelům, aby snížily dobu odezvy, jiné mohou mít obavy z problémů týkajících se ochrany osobních dat. Může být také jednodušší sdílet data v rámci sítě konkrétního poskytovatele než používat služby několika poskytovatelů v různých zemích. Amazon Web Services, firma, kterou mnozí vidí jako lídra na trhu infrastruktury jako služby (IaaS), funguje v osmi různých regionech, včetně tří ve Spojených státech. Dále sem patří Irsko, Singapur, Tokio, Sydney a Sao Paulo. Devátým regionem je potom americký vládní cloud.

Zdroj: IDG News Service


Úvodní foto: © igor - Fotolia.com




Komentáře