Evropští zaměstnanci jsou na digitální technologie připraveni

Evropští zaměstnanci se k dopadu digitálních technologií staví kladně, zatímco firmy se potýkají s problémy při prosazování digitálních obchodních modelů. Digitální optimisté dokonce převládají nad pesimisty v poměru více než čtyři na jednoho.

Evropští zaměstnanci jsou na digitální technologie připraveni


Podle uvedeného výzkumu si 57% zaměstnanců myslí, že nové digitální technologie jako mobilní aplikace, analýza dat, umělá inteligence nebo využití robotů, zlepší jejich pracovní podmínky, 8 % pracovníků si myslí, že tyto technologie povedou ke zhoršení. 50 % evropských zaměstnanců věří, že digitální technologie zlepší jejich pracovní vyhlídky, naproti tomu 12 % z nich je přesvědčeno, že se dojde k jejich omezení.

Většina předních evropských firem vnímá pozitivní postoj zaměstnanců ke zkušenostem s digitálními technologiemi. Téměř polovina z nich (48 %) tvrdí, že mají digitální strategii pro rozvoj talentů, ale nedostává se jim odvahy k jejímu prosazení: zatímco 45% si myslí, že nedostatek digitálních dovedností je největší překážkou přechodu na digitální podnikání, pouze 34 % se cítí dobře připraveno na uplatnění těchto dovedností. A přestože 9 % připouští, že je důležité podnikat kroky na přeměnu pracovní síly na digitální už nyní, pouze 34 % se cítí dobře připraveno na změnu dovedností a skladby práce své pracovní síly.

Zaměstnavatelé bojují s implementací digitálních strategií

Nedostatek odvahy evropských firem odráží jejich obecnější potíže s vývojem správných digitálních strategií. Přestože 77 % z nich očekává, že se stanou digitální společností v horizontu následujících tří let, většina (55 %) nemá digitální strategii, která by podporovala jejich celkovou obchodní strategii. Většina plánuje raději počkat, než podnikat první digitální kroky ve svém sektoru: 61 % říká, že nechtějí být digitálními lídry ve svém oboru, spíše by chtěli počkat, až budou digitální koncepce vyvinutější, nebo přejmout strategii „fast follower“.

„Konkurenceschopnost Evropy bude v budoucnu závislá na digitálních dovednostech a rozpor mezi názory vedení firem a jejich zaměstnanců vzbuzuje obavy,“ uvedl Bruno Berthon, výkonný ředitel divize Accenture Strategy. „Vzhledem k tomu, že zaměstnanci vnímají dopad digitálních technologií na jejich práci pozitivně, ředitelé firem by měli začít experimentovat s novými digitálními talentovými strategiemi při formulaci dlouhodobých plánu už dnes. Společnosti si nemohou dovolit čekat, ale musí jednat, než jejich konkurence změní trh prostřednictvím digitálně gramotných pracovních sil.“

Aktivní zaměstnanci

Evropští zaměstnanci jednají v souladu se svým nadšením pro digitální technologie. Většina respondentů (62 %) se snaží odhadnout dovednosti, které se od nich budou vyžadovat, a 64% tvrdí, že se aktivně učí používat nové digitální nástroje a dovednosti. Přes optimismus zaměstnanců musí být evropští obchodní lídři citliví vůči očekávaným obavám souvisejícím s digitálním pracovním prostředím. Zaměstnanci se nejvíce obávají, že pokud nebudou schopni udržet krok s digitálními technologiemi, sníží se jejich efektivita (uvedlo 78 % dotázaných). 76 % se obává, že jejich zaměstnavatel využije nové technologie k tomu, aby je hlídal na každém kroku, a 70 % se bojí, že práce na dálku naruší týmového ducha.

Mladí, vzdělanější a zaměstnanci pracující na vyšších pozicích jsou podle výzkumu lépe vybaveni pro přijetí digitálních technologií na pracovišti. Například 69 % zaměstnanců ve věkové kategorii 18-34 si myslí, že technologie zlepší jejich pracovní zkušenosti. Stejný názor má pouze 53 % zaměstnanců ve věkové kategorii 45 a více. Menšina (44 %) z této věkové kategorie si myslí, že digitální technologie zlepší jejich pracovní vyhlídky, přičemž tento názor sdílí 56 % v kategorii 18-34 let.

Valná většina (72 %) evropských vedoucích pracovníků přesvědčena, že vlády jim musí pomoci dosáhnout jejich digitálních obchodních cílů. Stejného názoru je pouze polovina amerických výkonných pracovníků. Lídři si však nemyslí, že politici dělají v současné době dost. Pouze 23 % je přesvědčeno, že kroky vlády podporují nové obchodní modely a 39 % si myslí, že vlády vůbec nemají jasnou strategii pro práci s novými obchodními modely.

Jak získat náskok před konkurencí?
 
Accenture Strategy doporučuje firmám, které si chtějí zachovat náskok před konkurencí, aby jednaly rychle, využili nadšení zaměstnanců a digitální nástroje, které jsou již dostupné:

Experimentujte s novými strategiemi: Vzhledem k pozitivnímu postoji zaměstnanců se nebojte urychlit změny a experimentovat s  procesy a praktikami, které jsou řízené novou technologií. Aktivně zapojte zaměstnance do vytváření nových způsobů práce.

Změňte řízení z vertikálního na horizontální:  Digitální technologie si vynutí změnu z vertikální hierarchie shora dolů na plošší organizaci. Předběhněte konkurenci a proveďte změny, které se díky využití digitálních technologií a sociálních médií rozšíří horizontálně, až na okraj organizace rychleji, čímž umožní větší samostatnost zaměstnanců v pracovním procesu

Otevřete cestu k novým talentům pomocí digitální technologie:  Využijte nové platformy pro identifikaci nových a nekonvenčních zdrojů talentů. S různorodější škálou talentů budou mít společnosti lepší pozici pro řízení nové pracovní síly a pro provozní strategie, které přinesou větší růst a efektivitu.

Výzkum zahrnoval přes 2500 zaměstnanců a 500 společností z EU. Italští a španělští zaměstnanci jsou výrazně pozitivnější v polhledu na dopad digitálních technologií na pracovní život než zaměstnanci ve Velké Británii, Německu nebo Francii.

Zdroj: Accenture


Úvodní foto: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com




Komentáře