Inovace vyžadují změnu myšlení

Většina IT manažerů má zažitý zvyk svým podřízeným ve všem asistovat.

Inovace vyžadují změnu myšlení


Odnaučit se něco, co je pro nás celý život přirozené, není vůbec jednoduché a je to velká výzva. Pokud se ale od zažitých myšlenkových procesů osvobodíme, otevřeme se vymýšlení nových, inovativních nápadů.

První věc, kterou musíme změnit, je dosavadní pohled na inovace. Většina IT oddělení o nich smýšlí jako o úpravě interních operací nebo systémů. Samozřejmě že tyto části s inovacemi souvisejí, ale jejich zlepšení vyžaduje něco víc. Je nutné zaměřit se na zákazníka a zahrnuje to možná trochu riskantní zkoušení nových výrobků a služeb na „externích“ klientech. Zapomeňte na zažitý stereotyp, hraní na jistotu. Firmy, které generují nové nápady a vytvářejí úspěšné inovace, myslí dopředu.

Vědí, co zákazníci vyžadují, ještě předtím, než si to klienti sami uvědomí, a přijdou s produktem dříve, než to dokáže jejich konkurence. Firma, která chce úspěšně inovovat, musí riskovat. Potopit se do temné hlubiny, nalézt nepoznané a zaměřit se na to, co nevíme, místo toho, co již víme. V tom je největší kumšt inovací. Umět předpokládat potenciální směr vývoje. Mít vizi. K radikální inovaci musíte posílit vlastní nevědomost. Možná již sami vnitřně cítíte, že to je nepřirozený způsob uvažování. Ale v inovativním způsobu uvažování je to nutnost. A navíc to funguje.

Zaměstnanci jsou zvyklí ptát se vedení firmy a dostat na své otázky odpovědi. Většina IT manažerů má zažitý zvyk svým podřízeným ve všem asistovat. Doba však pokročila. V éře vyspělých uživatelských informačních technologií již není zapotřebí vést své pracovníky za ručičku. Využijme tuto evoluční změnu ku prospěchu firmy. Dejte zaměstnancům volnost, nechť si potřebné informace zjistí sami. Uvidíte, že to zvládnou. Naopak, budou více cítit svou důležitost a sounáležitost s firmou.

Je nutné změnit zažitý stereotyp, který říká, že čekáme, dokud se nás někdo na něco nezeptá, a jako IT šéfové máme v rukávu odpověď na všechno. Místo toho komunikujte se svým IT oddělením, ptejte se na názory lidí v týmu. Zjistěte, co si myslí o inovacích. Přestaňte být distributorem technologií a staňte se strategickým konzultantem. Zaměřte se na kladení otázek a pozorně poslouchejte.





Úvodní foto: © Mikhail Mishchenko - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 6/2013
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře