Jak hluboko mohou klesnout ceny cloudu? (1.)

Poskytovatelé IaaS (infrastructure-as-a-service) cloudových služeb bojují v cenové válce, v rámci níž došlo v posledních 14 měsících u čtyř hlavních poskytovatelů ke 29 různým slevám. Analytici očekávají, že jde o trend, který jen tak neskončí.

Jak hluboko mohou klesnout ceny cloudu? (1.)


RightScale, služba, která funguje jako vstupní brána k různým poskytovatelům, vydala analýzu více než ročního objemu dat spojených se snižováním cen, a zjistila, že v porovnání s konkurencí (Google Compute Engine, Microsoft Azure a Rackspace) nejčastěji zlevňovala společnost Amazon Web Services (AWS).

AWS měla v onom čtrnáctiměsíčním období celkem osm slev klíčových služeb, včetně výpočetního výkonu nebo úložiště, a zároveň také dalších 11 snižování cen na službách ne-klíčových, jako jsou databázové služby, systémy zasílání zpráv, vyhledávání a vyrovnávací paměť. Pro srovnání: Rackspace za stejnou dobu zažil čtyři, zatímco GCE a Azure po třech klíčových slevováních.

„Se všemi těmito změnami je poměr ceny a výkonu cloudového IaaS stále atraktivnější,“ píše RightScale ve své tiskové zprávě.

Takže na jakou úroveň mohou ceny ještě klesat? Někteří poskytovatelé již nyní nabízejí služby za nejnižší možnou cenu: zdarma. Například AWS nabízí bezplatnou úroveň svých služeb, v níž mohou zákazníci využívat až 750 hodin mikro VM případů na Microsoftu nebo Linuxu, a také 30 GB tzv. Elastic Block Storage (EBS) a 5 GB jednoduché služby úložiště (Simple Storage Service).

„Cenová válka bude pokračovat až na dno,“ říká Krishnan Subramanian, hlavní analytik firmy Rishidot Research. „Společnosti jako Amazon a Google budou mít výhodu díky úsporám z velkého rozsahu. Jestliže lze něco usuzovat z historie, půjde Amazon při podrývání cen konkurence na jakoukoliv úroveň. Poskytovatelé služeb, které nemohou výhod velké firemní základny, se budou snažit nad svou infrastrukturu dodat nějakou nadhodnotu, a to proto, aby se vyhnuli strmému pádu.“

Někteří analytici věří tomu, že poskytovatelé služeb budou pokračovat ve snižování cen, a to dokonce až do bodu bezplatné nabídky služeb, s cílem nalákat zákazníky k tomu, aby umísťovali svá data do jejich cloudů, a potom své služby zdraží, případně zkomplikují možnosti, jak dostat data z cloudu. Například v cloudu AWS je nahrávání dat na cloud u mnoha služeb bezplatné, dostat svá data zpět už ale něco stojí.

Poskytovatelé cloudu využívají slevy jako způsob, jak na sebe upoutat pozornost. Alespoň tak soudí analytici společnosti Technology Business Research, Inc. Takže přestože může znít krásně, že AWS snižuje ceny každých pár týdnů či měsíců, RightScale poukazuje na to, že mnoho těchto snižování cen se týká podmnožin služeb společnosti, a mají tedy vliv pouze na malé množství zákazníků. RightScale například tvrdí, že u dvou třetin cloudových služeb slevové akce zákazníkům pomáhají v tom, aby implementovali i výpočetní zdroje, pouze 23 procent těchto slev ze strany velkých poskytovatelů však zahrnovalo právě také tyto výpočetní služby.

Pokračování


Úvodní foto: © Mopic - Fotolia.com




Komentáře