Jak hluboko mohou klesnout ceny cloudu? (2.)

Poskytovatelé IaaS (infrastructure-as-a-service) cloudových služeb bojují v cenové válce, v rámci níž došlo v posledních 14 měsících u čtyř hlavních poskytovatelů ke 29 různým slevám. Analytici očekávají, že jde o trend, který jen tak neskončí.

Jak hluboko mohou klesnout ceny cloudu? (2.)


Předchozí díl

„Výpočetní výkon a úložiště, tedy nejpokročilejší služby, se dočkaly menších slev než novější cloudové služby, jako jsou databáze,“ říká Kim Weins, viceprezident pro marketing společnosti RightScale. „To by mohlo indikovat, že poskytovatelé cloudu již v těchto oblastech vyždímali více efektivity, a budoucí slevy mohou být menší.“ Přesto Weins předpovídá, že ceny cloudu budou v nejbližší budoucnosti pokračovat v pádu, zejména proto, že budou stále klesat i ceny hardwaru, bude se zvyšovat rozsah a poskytovatelé budou efektivněji organizovat své služby.

Pro srovnání – standardní velikost virtuálního stroje (virtual machine) stojí 0,06 USD na hodinu u strojů s Linuxem a 0,15 USD na hodinu na strojích s Windows. Má 1,7 GB paměti a 160 GB lokálního diskového prostoru. Rackspace má 1GB VM se 40 GB lokálního disku za 0,06 USD za hodinu, nebo stroj s 2 GB paměti s 80 GB místa na lokálním disku za 0,12 dolaru na hodinu. Standardní virtuální stroj Google Compute Engine má 3,75 GB paměti a 420 GB místa na lokálním disku a stojí 0,138 dolaru na hodinu. A nakonec Microsoft Azure má standardní 1,75GB VM za 0,08 dolaru za hodinu.

Cloudové války vyeskalovaly asi minulý rok, kdy v průběhu 11 dní snížili tři z největších poskytovatelů cloudu své ceny o jednu třetinu. 26. listopadu oznámil Google 20procentní slevu svých cen úložišť. Bylo to mimochodem v předvečer první uživatelské konference Amazonu, nazvané re :Invent. V průběhu konference (o tři dny později), snížila firma AWS své ceny úložiště o 25 procent. V ten samý den oznámil Google další, 10procentní cenový skok směrem dolů. Aby ani Azure nezůstalo pozadu, snížilo o týden později své ceny o 22 procent. Šlo nejen o konkurenční boj – válčilo se také o palcové titulky v médiích ve chvíli, kdy jednotlivé společnosti vydávaly svá oznámení.

Firma RightScale vydala svou studii ve spojení se svým novým prvkem předpovědí cloudových cen, zvaným PlanForCloud. Zákazníci sem vloží své očekávané využívání cloudu, a systém jim řekne, kolik budou platit u různých poskytovatelů.

Zdroj: IDG News Service


Úvodní foto: © airmophoto - Fotolia.com




Komentáře