Kolik byste měli utratit za CRM?

U většiny podnikového softwaru je vytvoření podkladů pro posouzení investice poměrně snadnou záležitostí, neboť náklady a přínosy lze snadno definovat. To se však netýká CRM. Předkládáme vám čtyři důvody, proč tomu tak je.

Kolik byste měli utratit za CRM?


Příprava investičního záměru pro účetní systém nebo software pro řízení lidských zdrojů má jasná pravidla: vyhněte se zbytečným nákladům, spravujte dobře své finanční zdroje, snižte rizika – a máte v zásadě hotovo. Pokud byste do jednoho z těchto systémů investovali dvakrát tolik, mohli byste zvýšit výnosy například o 20 procent – optimální bod návratnosti investice tak lze nalézt v jediné tabulce. Potom je tu však ještě CRM systém.

Tady se hodí modifikovaná verze citátu zpěváka a textaře Toma Lehrera: „Život je jako CRM systém: Co z něj získáte, záleží na tom, co do něj vložíte.“ V závislosti na vyspělosti vašich procesů, situaci u konkurence, struktuře prodejních kanálů a několika dalších klíčových proměnných může ve vaší firmě stejná investice generovat výrazně různorodé výsledky. Pro tyto rozdíly existují čtyři hlavní důvody.

1. Byznys procesy v rámci CRM jsou řízeny lidmi
Byznys procesy navázané na CRM obvykle mají co do činění s obrovskými výdaji – ve spoustě společností patří mezi největší celkové náklady právě ty vydávané na prodej a marketing. Klíčový byznys proces, generování tržeb, je však zároveň nejméně spolehlivou součástí většiny organizací. Malý rozdíl ve výkonu prodejních a marketingových byznys procesů může přitom vytvořit velký rozdíl v celkovém hodnocení vaší firmy. Například pokud byste dokázali vylepšit akviziční poměr vašeho prodejního týmu o pouhých pět procent, mohli byste jednoduše zaznamenat desetiprocentní nárůst ziskovosti.

2. CRM systémy se stále rychle vyvíjejí
Definice toho, co je zahrnuto v pojmu „CRM“, se mění jako měňavka. Jasnou součástí CRM jsou prodeje a služby, ale co třeba taková automatizace marketingu? Mailing? E-commerce? Inzerce na webu? Sociální média? Optimalizace cen? Vše záleží na tom, koho ve vaší společnosti se ptáte.





Úvodní foto: © ra2 studio - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 2/2013
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře