První kroky k digitální péči o zdraví

Existuje několik typů digitálních zdravotních technologií, každá založená na specifickém přístupu. Podívejme se, jak tyto systémy a zařízení mohou prospět dnešním pacientům či spotřebitelům.Jedna věc, kterou musíte udělat před zavedením libovolného zdravotního programu, je stanovit, kterou část budete zavádět. Možná se ptáte: Znamená to, že existuje více typů digitální péče o zdraví? Odpověď je ano – svým způsobem.

První kroky k digitální péči o zdraví


Ve skutečnosti rozeznáváme tři hlavní typy technologií pro digitální péči o zdraví, mezi nimiž existují různě intenzivní interakce. Jde o systémy pro interakci s pacientem, spotřebitelské technologie a lékařské technologie. Porovnejme si jejich hlavní znaky a odlišnosti.

Systémy pro interakci s pacientem

Kategorie systémů pro interakci s pacien­tem zahrnují technologie, které zajišťují rutinní záležitosti mezi pacientem a poskytovatelem zdravotní péče — např. objednávání termínů, opakované vystavování receptů, plánování mamografického vyšetření, zasílání zpráv ošetřujícímu lékaři a placení účtů za ošetření. To jsou činnosti, z nichž některé bývaly dříve obvykle vyřizovány telefonicky. Jde o transakční záležitosti, které mohou (při správném nastavení) zůstat pro pacienta neviditelné.

Využitím širokého spektra dnešních možností technologií pro interakci se spotřebitelem můžeme vyřizování řady záležitostí s poskytovateli zdravotní péče maximálně zjednodušit a zefektivnit.

Spotřebitelské technologie

Spotřebitelské technologie jsou technologie – produkty a zařízení – které si lidé pořizují podle svého uvážení sami pro sebe (podobně jako volně prodejné léky). Patří mezi ně především technologie sloužící ke správě fyzické aktivity — zařízení jako monitory aktivity, krokoměry nebo sportovní měřiče srdečního tepu.

Mnoho lidí již takové technologie využívá. Jako poskytovatel zdravotní péče nevím, zda lékaři potřebují všechna data shromažďovaná těmito zařízeními – možná, ale pravděpodobně spíše nikoli.

Co se týče zdravotnických technologií, potřebujeme jednotný soubor strategií pro tuto kategorii „spotřebitelských věcí“.

Lékařské technologie

Velmi zajímavý je vývoj technologií určených pro lékařské užití. Zde se technologie začínají podobat dalšímu známému prvku moderní lékařské péče – lékům na předpis. U léčiv lékař vydává pacientům recepty k vyzvednutí v lékárnách. Lékař záměrně předepisuje konkrétní lék na pacientovu chorobu.
Užití lékařských technologií se řídí podobným modelem. Lékař záměrně pacien­tovi předepisuje technické zařízení či aplikaci (např. glukometr s Blue­tooth připojením) kvůli konkrétnímu stavu a zajímají jej data systémem shromažďovaná. Tato data mohou být připojována k elektronické zdravotní kartě. 

Tento proces vyžaduje odlišný soubor strategií. Jde o to, abychom vše, co se vyskytne na trhu digitálních technologií, zařadili do některé z těchto kategorií a stanovili si priority, jaké technologie chceme začít využívat nejdříve.

Můžeme začít tím, že si položíme otázky jako: Jaké jsou priority zdravotnictví? Co podporuje strategické cíle? Co je naším nejpalčivějším problémem? Je to interakce s pacienty? Léčba chronických onemocnění?

Jednou mě jeden kolega poučoval: „Napřed musíš zjistit, jaký problém vlastně řešíš.“ Existuje nepřeberné množství technologických možností, jak řešit takřka libovolný problém dnešního zdravotnictví. A věřte, že míra kreativity a představivosti u některých těchto technologií je neuvěřitelná.


Úvodní foto: © koszivu - Fotolia.com




Komentáře