Reklamní průmysl se cítí ohrožen blokováním cookies v chystané verzi Firefoxu

Připravovaná verze Firefoxu s pořadovým číslem 22 by měla ve výchozím nastavení blokovat cookies třetích stran. Reklamní průmysl se cítí ohrožen, protože to může znamenat omezení cíleného zobrazování inzerce.

Reklamní průmysl se cítí ohrožen blokováním cookies v chystané verzi Firefoxu


Inzertní systémy totiž používají cookies pro to, aby monitorovaly aktivity uživatele a nabídly mu reklamu v závislosti na vyhodnocení jeho dosavadních aktivit. Poskytovatelé reklamy tak mohou servírovat uživatelům reklamu nejen jako kontextově orientovanou (vztahující se k právě navštívené stránce), ale také jako tzv. zájmově orientovanou (vztahující se k předchozím aktivitám uživatele). Existují i promyšlené techniky, jako třeba remarketing, pomocí níž je možné oslovit uživatele při opakované návštěvě.

Ovšem extenzivní využívání cookies představuje podle některý iniciativ, jako je třeba Do not track, nepřiměřený zásah do soukromí uživatelů. Úřední regulace se zatím nedaří, loni prosazený „evropský sušenkový zákon“ musel být okamžitě pozastaven, protože ani on-line aplikace ani provozovatelé on-line serverů na něj nebyli dostatečně připraveni. Okamžitá aplikace přísných pravidel by totiž prakticky paralyzovala internet. I když většina prohlížečů - včetně současné verze Firefoxu - umožňuje cookies třetích stran vypnout, uživatelé tuto možnost (stejně jako jiná pokročilá nastavení) zpravidla ignorují.

Zájmově orientovaná reklama doplňuje kontextovou reklamu a umožní dosahovat vyšší účinnosti. To má pozitivní efekt jak pro inzerenty, tak pro provozovatele reklamních systémů. Rozšíření politiky nesledování pomocí cookies by negativně ovlivnilo celý reklamní průmysl. 

Hůř by na tom byli asi poskytovatelé reklamy než samotní inzerenti. On-line reklama se totiž většinou prodává jako výkonová a snížení efektivity by pravděpodobně vedlo k tlaku na snížení ceny. 

Proč ale provozovatelé reklamních serverů protestují až teď, když třeba prohlížeč Safari od Applu již stejnou nebo dokonce přísnější politiku má již dávno? Mozilla Firefox má totiž minimálně 2,5x vyšší tržní podíl a pak se jedná o projekt open-source s širokou komunitou vývojářů. Použité technologie jsou tedy veřejné a je možné je diskutovat, inspirovat se jimi nebo je analogicky aplikovat i na jiné projekty. Navíc je Mozilla Foundation závislá i na příjmech od Googlu, který může mít dojem, že na ni může vyvinou určitý nátlak. Pokud se týče Safari, tak v jeho případě se Google snažil odmítání cookies obejít, dostal ovšem za to pokutu 22,5 milionu USD.

Čtěte také: Mozilla Firefox bude ve výchozím nastavení blokovat cookies třetích stran

G +


Úvodní foto: © A1Stock - Fotolia.com




Komentáře