Samořiditelná auta z nás produktivnější lidi neudělají

Autonomní vozidla vzbuzují naděje, že bychom toho na cestách mohli více zvládnout. Podle studie Michiganské univerzity nám však to, že se cestou nebudeme muset věnovat řízení, příliš času navíc neposkytne.

Samořiditelná auta z nás produktivnější lidi neudělají


Průměrný řidič v USA stráví ve svém autě hodinu denně. Závěrem studie ovšem je, že pro 62 procent Američanů by uvolnění této doby automaticky nezvýšilo jejich produktivitu. Zjištění naznačují, že jízda v samořiditelném autě by mohla být směsicí nervů, nevolnosti, nebezpečných sedadel a létajících předmětů.

Už ve studii realizované v roce 2014 řeklo více než 20 procent respondentů v USA, Velké Británii, Austrálii a Japonsku, že by do auta, které se řídí samo, nesedlo. (Zajímavé je, že v Číně a Indii to bylo méně než 10 procent.) Letos své obavy ohledně autonomních vozidel vyjádřilo 37 procent Američanů.

Ale ani ti, kteří se zrovna netřesou strachem, nemusejí nutně důvěřovat samostatným autům. V roce 2014 řekla více než třetina dotázaných, že kdyby měla šanci svézt se autonomním autem, beztak by celou dobu sledovala cestu. Nejvíce nervózní řidiči jsou pak ve Velké Británii, kde toto číslo dosáhlo 44 %.

A co by dělali ostatní? Ve Spojených státech by nejoblíbenější kratochvílí (10,8%) bylo čtení. Přes 20 procent Číňanů by psalo SMS nebo volalo, a konečně 16 procent Indů by cestou pracovalo (v USA jen 4,8 % lidí).

I kdybyste ale nakrásně chtěli trávit čas v autě co nejefektivněji, možná ani nebudete mít možnost. U spousty lidí totiž aktivity v autě způsobují kinetózu, tedy nevolnost z pohybu.

Navíc se nemusejí dostat do praxe ani futuristické interiéry, tak jak si je představují designéři. Některé prototypy vypadají jako obývák nebo jejich přední sedadla směřují dozadu, aby spolu pasažéři mohli pohodlně konverzovat. Takové netypické pozice jsou ovšem v případě nehody dost nebezpečné, takže se nejspíše vrátíme zpět ke klasice.

Zdroj: CIO.com


Úvodní foto: © adimas - Fotolia.com




Komentáře