Surface: Microsoft je přesunem na pole tabletů svým vlastním nepřítelem (1.)

Odvážný počin Microsoftu pustit se do vlastních tabletů Surface byl vždy ohrožen riziky. Podle analytiků je hlavním problémem to, že firma sama sebe umístila do pozice vlastního konkurenta.

Surface: Microsoft je přesunem na pole tabletů svým vlastním nepřítelem (1.)


„Microsoft bude na tomto trhu svým největším nepřítelem,“ napsala už v červnu loňského roku Sarah Rotman Eppsová, analytička společnosti Forrester Research. Napsala to hned poté, co Microsoft představil svou řadu 10,6palcových tabletů Surface.

„Nejhorší, co se mohlo tabletům Microsoftu s Windows RT stát, je Windows 8 na x86,“ napsala Eppsová, čímž odkazovala na dva odlišné modely řady Surface.

Jedním z modelů je Surface RT, který běží na systému Windows RT, „osekané verzi“ Windows 8, která funguje jen na zařízeních s ARM procesory. Na ARM procesorech jsou založena prakticky všechna mobilní zařízení, od smartphonů po tablety, a to včetně ikonického iPadu od Applu.

Windows RT, hlavní odklon Microsoftu od normálu, je pokusem společnosti vtrhnout na lukrativní trh mediálních tabletů orientovaných na spotřebitele.

Microsoft však zároveň prodává i Surface Pro s plnohodnotnými Windows 8, což je tablet, který je sice na první pohled identický se svým dvojčetem s Windows RT, nicméně běží na hardwaru s procesory od Intelu.

A protože druhý z modelů Surface spoléhá na čip od Intelu – čtyřjádrový Core i5 (prozatím) na architektuře Ivy Bridge, tedy na čip, který používají notebooky s Windows, MacBook Air a nejlevnější MacBook Pro – běží na něm jak původní aplikace pro Windows (desktopové aplikace), tak novější aplikace pro moderní uživatelské rozhraní (dříve Metro). Model je také trochu těžší a tlustší než tablet s Windows RT, i když pokud jde o externí vzhled, jsou oba tablety stejné.

A to je právě ten problém, na který upozorňuje Rotman Eppsová.

„Microsoft a jeho partneři by měli vyjádřit líbivou strategii pro naplnění očekávání spotřebitelů,“ napsala. „Spotřebitelé nejsou zvyklí přemýšlet o čipsetech.“

Rotman Eppsová už před více než rokem předpovídala, že možné zmatení spotřebitelů by mohlo vést k propadům prodejů. „Prodej na x86 založených tabletů ve stejných prodejních kanálech jako tabletů s Windows RT zmate spotřebitele a vytvoří podmínky pro nespokojenost, když si spotřebitel koupí [Surface s Windows 8 Pro] a myslí si, že si kupuje něco jako iPad,“ píše Eppsová. Praxe však ukázala, že problém je opačný – uživatelé žehrají na nemožnost spustit desktopové aplikace na Windows RT.

Podobné zmatení pronásledovalo Microsoft i v minulosti, kdy společnost vydala osekanou verzi Windows, zvanou „Starter“, a vybavovala s ní netbooky, nebo když prodávala šest rozdílných verzí Vista a Windows 7.

Pokračování


Úvodní foto: IDG News Service




Komentáře