Třetina podniků ze střední a východní Evropy je na cestě k digitální transformaci

Digitální transformace vytváří novou kategorii podniků, které fungují pružněji než jejich konkurence, dokáží efektivně vytvářet inovativní služby a lépe reagovat na aktuální požadavky zákazníků. Tradiční organizace stále více čelí nové konkurenci, což je nutí k přijímání nových technologií. Inovují nejen své produkty, ale i vlastní procesy a celé obchodní modely; všechny tyto změny pak vytváří nové digitální strategie.

Třetina podniků ze střední a východní Evropy je na cestě k digitální transformaci


Pojem „digitální transformace“ se v poslední době stal oblíbeným termínem. Nejde ovšem jen o módní frázi, tento fenomén bude stále více ovlivňovat fungování podniků včetně jejich řízení. Digitální transformace není totiž pouze záležitostí technologií, ale i samotných obchodních modelů. Podle společnosti IDC se do konce roku 2017 digitální transformace stane součástí obchodní strategie dvou třetin nejvýznamnějších světových firem.

Podniky z regionu CEE hlavní fáze digitální transformace většinou ale teprve čeká. Vyplývá to z průzkumu provedeného společnostmi Oracle a IDC. V rámci průzkumu bylo dotazováno 251 členů nejvyššího vedení (C-level) firem podnikajících v řadě různých oborů.

Průzkum ukazuje, že většina podniků z regionu CEE stále digitální transformaci nevnímá jako svou prioritu. Až 32 % respondentů připouští, že jejich podniky nemají v tomto ohledu žádné plány. Aktuálně proces digitální transformace probíhá ve 35 % firem z tohoto regionu, 34 % firem se tento proces teprve chystá zahájit.

Technologie využívané při digitální transformaci zahrnují nejčastěji cloud, mobilní aplikace, zpracování velkých objemů dat (big data) a sociální média. Ve střední Evropě nasazování těchto technologií stále zaostává za Evropou západní, ale i zde jejich implementaci plánuje nebo alespoň zvažuje čím dál více podniků.

Z průzkumu vyplývá, že míra přijetí těchto technologií v Evropě je následující:

  • 34 % respondentů průzkumu vyžívá cloudové technologie,
  • 39 % plánuje cloudové technologie implementovat,
  • 41 % využívá mobilní technologie,
  • 25 % využívá řešení pro zpracování velkých objemů dat (big data).

Další klíčové závěry studie:

  • 72 % podniků z regionu CEE považuje pro příštích 12 měsíců za svou prioritu vylepšení zákaznické zkušenosti (CX).
  • 41 % respondentů uvádí, že IT je pro ně podpůrným nástrojem zvyšujícím efektivitu podnikání.
  • 40 % respondentů považuje IT za nástroj pro konkurenceschopnost, který vytváří příjmy.
  • Pouze 18 % respondentů vnímá IT primárně jako nákladovou položku (nezbytný výdaj).

Důležité je, že z uvedené studie vyplývá jednoznačný vztah mezi procesem digitální transformace a ekonomickými výsledky podniků. Implementace strategie pro digitální transformaci proto s sebou nese růst příjmů.


Úvodní foto: © Andrea Danti - Fotolia.com




Komentáře