Wearables: Marketing a reklama si teprve hledají cestu

Nositelná elektronika - nosí je zatím jen lidé, kteří vyhledávají nové trendy, tzv. early adopters. Co se týče komerčního využití, wearables značkám nabízejí nová marketingová řešení.

Wearables: Marketing a reklama si teprve hledají cestu


Podle průzkumu agentury IPSOS čeká nositelnou elektroniku na českém trhu několik výzev. Tou hlavní je proniknutí na tuzemský trh, kde si wearables budou muset najít uplatnění a své majitele. Nejčastěji lidé zvažují z wearables koupi chytrých hodinek (29%), chytrého náramku (18%) a fitness trackeru (14%). V současnosti je nejsilnější potenciál nositelné elektroniky v drobných každodenních sportovních aktivitách, které uživateli pomohou udržet si zdravý životní styl.

Výzva pro marketing

Vlastní zařízení může značka využít k posílení interakce se zákazníky. Nejčastěji se jedná o programy v rámci sportovních aktivit nebo charitativní činnosti. Bezkontaktní technologie RFID umožňují využití zejména v retailu. Mobilní aplikace, které připoutají vaší značku zákazníkům přímo k zápěstí, se mohou zdát jako ideální řešení, ale v oblasti mobilní reklamy to nebudou mít zadavatelé jednoduché. V tak malém formátu jako jsou například chytré hodinky, se totiž reklama mění na velice citlivý nástroj, který buď zasáhne skryté potřeby spotřebitele s chirurgickou přesností, nebo se promění v nevítaný zásah do soukromí. Wearables mají možnost naslouchat mnoha přáním a potřebám, které ostatním zařízením zůstávají skryté. Tím se nabízí i jejich využití jako zdroj big data v dopravě, zdravotnictví nebo v jakékoliv jiné oblasti.

Nositelná elektronika může propůjčovat značce význam prostřednictvím emocionálních potřeb. „Dnes jsou zařízení wearables spojována hlavně s organizací každodenní rutiny. V budoucnu by měly zasáhnout i další lidské motivace, například potřebu sounáležitosti a uznání, protože umožňují být v kontaktu s lidmi s podobnými zájmy a prostřednictvím dražších zařízení může uživatel vyjádřit své postavení, vkus a styl,“ okomentoval vnímání nositelné elektroniky spotřebiteli Michal Štěpánek, ředitel oddělení IPSOS Connect.

Uživatelé wearables nejvíce láká snadné udržování zdravého životního stylu. Krokoměry, měřiče příjmů kalorií, nebo jemné vibrace, které vás upozorní, že již dlouho vysedáváte. To vše jsou drobné zdravotní funkce, které uživatelům zpříjemňují každodenní život. Fitness trackery pomohou uživatelům při měření sportovních výkonů. Praktické využití se nabízí díky rychlému zvládnutí notifikací, snadného odesílání zpráv a přijímání hovorů. Kvůli těmto funkcím jsou chytré hodinky často představovány jako „prodloužená ruka chytrého telefonu“.

Většina neuživatelů (až 83%) uvedla, že by chytré hodinky používali jako budík, ukazatel času nebo obecně ke komunikaci. To napovídá, že z velké části nechápou výhody v porovnání s chytrými telefony. Pro marketingovou komunikaci je proto klíčové lépe vysvětlovat každodenní benefity wearables. Že se to opravdu vyplatí, potvrdil NEURO výzkum. „Otestovali jsme jednotlivé funkce na hodinkách Apple Watch. Před vyzkoušením hodinek vyslovovali respondenti nedůvěřivost a skepsi. Ale jakmile získali kladnou osobní zkušenost s testovanými funkcemi, prožívali pozitivní „finální emoce,“ říká Martin Petrášek, ředitel společnosti eMerite.

Informace o výzkumu: Výzkum byl realizován v září 2015 na reprezentativním souboru dospělé internetové populace o velikosti 503 respondentů ve věku 18-65 let. Výzkum byl složen z kvantitativní analýzy zabývající se obecně fenoménem nositelné elektroniky, a zároveň kvalitativní metodu, která obsáhla dlouhodobou uživatelskou zkušenost majitelů Apple Watch v 6 hloubkových rozhovorech. Další částí výzkumu byla analýza NEURO měřící výši pozornosti vyvolanou používáním hodinek Apple Watch a poměru pozitivních a negativních emocí, a to pomocí EEG mozku. Poslední částí výzkumu byl social listening eMerite SOCIO, který mapoval internetové diskuze na téma Apple Watch.


Úvodní foto: © Minerva Studio - Fotolia.com




Komentáře