Zákazníci e-shopů by nejraději platili za dopravu malých zásilek 50 Kč, říká studie APEK

S vyšší cenou se nakupující smíří v případě expresního doručení nebo u doručení větších zásilek, popř. za výnos těžkých spotřebičů do patra. Celkově je ale s doručováním spokojeno 97% zákazníků.

Zákazníci e-shopů by nejraději platili za dopravu malých zásilek 50 Kč, říká studie APEK


Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zveřejnila výsledky studie věnující se doručování zboží zakoupeného přes Internet. Plyne z ní, nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu na Internetu je nejnižší cena (31%), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24%) a předchozí zkušenosti (23%).

„Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,“ říká Jan Vetyška ze APEK.

Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje i u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.

Cena dopravy ale stále hraje velkou roli - téměř polovina respondentů je při nákupu na internetu ochotna hledat e-shop, který nabízí dopravu zdarma. Stejně tak jako téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr (31 %).

Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícícho pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 kč.

Ochota připlácet za nadstandardní služby
Ochota připlácet za nadstandardní služby

Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, vyjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít. V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).

Ne zcela jasno mají lidé i v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2-3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.

Studie zkoumající doručování zboží zakoupeného přes Internet vznikla formou dotazníkového šetření zpracovaného na vzorku 1079 respondentů.

Čtěte také:
→ Hlavní konkurenční výhodou e-shopů je cena
Podle průzkumu, který provedla agentura Mediaresearch, patří mezi hlavní výhody nižší ceny a možnost objednání kdykoliv.
→ Českou e-commerci čeká konsolidace a příchod silných hráčů
Tak zní hlavní závěry panelu odborníků na vývoj on-line obchodu v ČR. Na rozdíl od kamenných obchodů obraty e-shopů vzrostly a další nárůst se očekává.

G+


Úvodní foto: © tiero - Fotolia.com




Komentáře