Ve vývoji samořízených vozů vede Německo, Česká republika zatím vyčkává

Zákazníci mají velký zájem o automatizované řízení – “robotaxi” bez řidiče by upřednostnila před vlastním autem čtvrtina německých a amerických řidičů. V Číně dokonce více než polovina. Za vývojem v Německu stojí možná i dotační programy na výzkum automatizovaných vozů.

Ve vývoji samořízených vozů vede Německo, Česká republika zatím vyčkává


Automatizované řízení zůstává klíčovým tématem budoucnosti celého automobilového průmyslu. Zájem řidičů o automaticky řízené vozy je vysoký: kolem 60 % dotazovaných v Německu a USA vyjádřilo zájem o automatizované řízení, zatímco v Číně dosahuje dokonce 96 %. Podle nové studie Roland Berger uvedlo 26 % majitelů aut v Německu, 28 % Američanů a 51 % Číňanů, že by místo nákupu vlastního nového vozu dokonce zvažovali využití samořídících robotických taxíků s autopilotem.

Poslední ze série studií zaměřující se na automobilový průmysl “Index automatizovaných vozů” zveřejnili experti firem Roland Berger a fka (Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen). Průzkum se zaměřil na situaci ve výzkumu a vývoji technologie vozů, tržní a právní rámec a porovnává konkurenční pozici klíčových trhů (Německa, Francie, Itálie, Velké Británie, Švédska, USA, Japonska, Číny a Jižní Koreje).

Německo a USA nadále vedou

Studie ukázala, že Německo je i nadále průkopníkem ve vývoji (částečně) automatizovaných vozů a jejich uvádění na trh, za ním následují USA. “Německé automobilky uvedly v posledních měsících na trh několik nových modelů, které nabízejí větší dostupnost asistenčních systémů řízení v masově vyráběných autech,” uvedl Wolfgang Bernhart, Partner at Roland Berger. „Automobilový průmysl v Česku zatím vyčkává,“ dodává Philip Staehelin, Managing Partner pražské pobočky společnosti Roland Berger. Vybrané modely aut české výroby jsou dostupné s asistenčními systémy, které předcházejí bezpilotnímu řízení – jde např. o adaptivní tempomat, kontrolu jízdního pruhu nebo pomoc při parkování.

Ostatní země, jako USA, Jižní Korea a Japonsko, také zlepšily svou pozici. Asistenční systémy jsou však dostupné pouze v prémiových modelech, zatímco v ostatních kategoriích vozů jen omezeně. Německo a USA jsou na přední pozici ve vývoji prototypů. Např. v USA se společnost Google zaměřuje na aplikace pro řízení v centrech měst. Japonští výrobci zlepšili svou pozici díky integraci nových funkcí řízení do svých prototypů. Za Německem a USA následuje Švédsko, kde je k dispozici široká škála funkcí asistenčního řízení pro masově vyráběné automobily.

Německo zlepšuje svou pozici díky dotačním programům

Rozsáhlé aktivity v oblasti výzkumu a vývoje probíhají na amerických a německých univerzitách a ve výzkumných centrech. Zaměřují se na senzory, inteligenci vozů, konektivitu, digitální infrastrukturu a testování. Také díky tomu si drží Německo a USA svou přední pozici. “V obou těchto zemích dochází k intenzivní vědecké spolupráci mezi výrobci automobilů a univerzitami v podobě konkrétních výzkumných projektů,” uvedl Staehelin. V Německu bylo ohlášeno několik programů, které vznikly za podpory veřejných dotací a jejich cílem je posunout automatizované řízení na další úroveň.

Právní rámec stále vyžaduje řadu změn

Nejpřívětivější právní prostřední zatím vládne v USA, především díky jednodušším podmínkám licencování, které existují v některých amerických státech. Následuje Německo, kde už vláda také podnikla několik kroků ke stanovení jasného právní rámce: “Strategie automatizovaného řízení” definuje specifická pravidla pro pět oblastí: infrastrukturu, právo, inovace, IT bezpečnost a ochranu dat.

Omezením jsou v současné době například přísné evropské regulaci. Podle ní je například rychlejší jízda automatizovanými vozy zcela zakázána. Je třeba také dosáhnout sjednocení právních předpisů v různých zemích světa, jinak by se mohlo stát, že evropská auta nebudou v zámoří atraktivní.


Úvodní foto: © adimas - Fotolia.com




Komentáře