Mobilní malware vzrostl ve druhém čtvrtletí téměř trojnásobně

Ve druhém čtvrtletí roku 2015 se objevilo zhruba 300 tisíc nových mobilních malwarových programů. To je téměř trojnásobně více než v předchozích třech měsících. Vyplývá to ze zprávy Kaspersky Lab o kybernetických hrozbách v období od dubna do června letošního roku.

Mobilní malware vzrostl ve druhém čtvrtletí téměř trojnásobně


Mobilní hrozby

Hlavním terčem mobilních hrozeb zůstalo mobilní bankovnictví. Podle zprávy Kaspersky Lab za první čtvrtletí 2015 byl trojský kůň Trojan-SMS.AndroidOS.OpFake.cc schopný napadnout 29 bankovních a finančních aplikací. V následujících třech měsících se objevila nová verze tohoto škodlivého softwaru, jež měla na svědomí čtyřnásobně více aplikací, konkrétně 114. Hlavním cílem tohoto trojanu bylo ukrást přihlašovací údaje uživatele a napadnout s nimi, kromě jiného, mnoho populárních e-mailových aplikací.

Ve druhém čtvrtletí se objevilo celkem 291 800 nových mobilních malwarových programů, což je 2,8krát více než v předchozím období.
Byl nalezen jeden milion mobilních malwarových instalačních balíčků, což je sedminásobně více než v prvním čtvrtletí.

Internetové útoky a finanční hrozby

Objevilo se 5,9 milionu upozornění na pokusy malwaru ukrást peníze skrze online přístup k bankovním účtům. To je o 800 tisíc méně než v prvním čtvrtletí.

Nejvíce uživatelů Kaspersky Lab, kteří podlehli webovým útokům bankovních trojanů, bylo v Singapuru (5,3 %). Další místa v tomto žebříčku obsadilo Švýcarsko se 4,2 %, Brazílie a Austrálie (shodně 4 %) a Hong Kong (3,7 %). Většina zemí v top desítce je technologicky vyspělá anebo má rozvinutý bankovní systém, což přitahuje pozornost kyberzločinců. Bankovní malware útočící na klienty online bankovních systémů tvořil 83 % všech finančních hrozeb. Kromě něj finanční hrozby představovali také takzvaní bitcoinoví horníci (9 %), tedy malwarové programy, které používají výpočetní zdroje počítačů obětí k tvorbě bitcoinů, a dále zloději bitcoinových peněženek (6 %) a keyloggeři (2 %).

Cílené útoky

Ve druhém čtvrtletí analytický tým GReAT (Global Research and Analysis Team) Kaspersky Lab popsal čtyři kyberšpionážní kampaně: CozyDuke, Naikon, Hellsing a Duqu 2.0. Mezi jejich oběti patřily vládní agentury, obchodní společnosti a další cíle na vysoké úrovni. Na malé a střední podniky cílila kyberšpionážní kampaň Grabit, při které se kyberzločinci zaměřili na odvětví jako chemický průmysl, nanotechnologie, vzdělávání, zemědělství, hromadné sdělovací prostředky či stavebnictví.

 


Úvodní foto: © JRB - Fotolia.com




Komentáře