Quo vadis, internete? Aneb jak se vyvíjí internet v ČR a ve světě

Počet uživatelů širokopásmového připojení (broadbandu) letos překročí miliardu. Již za dalších pět let by se ale měl zvýšit na pětinásobek této hodnoty...

Quo vadis, internete? Aneb jak se vyvíjí internet v ČR a ve světě


Telekomunikační trh prožívá skutečnou revoluci. Celosvětový počet předplatitelů širokopásmového internetu překročil v roce 2010 půl miliardy. Společnost Ericsson odhaduje, že do konce roku 2011 tento počet překročí miliardu a v roce 2016 se přiblíží 5 miliardám. V roce 2011 dosáhnou příjmy operátorů mobilních a pevných sítí cca 1,65 miliard USD – téměř 3 % předpokládaného celosvětového HDP. Tyto změny jsou důsledkem narůstající popularity nového typu zařízení – smartphonů a tabletů. Mobilní telefon jako zařízení pouze k hlasovým hovorům je již minulostí.

„Tento trend ovlivní všechny země včetně České republiky. Češi mají stejný zájem o moderní technologie jako například Japonci. Mobilní operátoři i operátoři pevných linek budou muset brzy reagovat na potřeby klientů. Požadavek poskytnutí přístupu k internetu v kteroukoli denní a noční hodinu stále větší skupině uživatelů, bude vyžadovat navýšení investic do infrastruktury,“ uvedl Pavel Doležal, Head of Consumer & Business Solutions Western & Central Europe.

Rostoucí popularita smartphonů a tabletů postupně zcela změnila způsob používání internetu. Zákazníci telekomunikačních operátorů potřebují přístup do sítí 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Nejedná se jen o zájem mladé generace, nýbrž o reálné potřeby všech věkových kategorií.

Průzkum provedený Ericssonem v roce 2010 v USA, Velké Británii a ve Švédsku prokázal, že v roce 2002 pouze 36 % dotázaných využívalo připojení k internetu denně. V roce 2010 to bylo již 90 % dotázaných. Nejpokročilejšími uživateli internetu jsou údajně vlastníci iPhonů. Až 80 % z nich totiž prohlašuje, že se k síti připojují každý den. V případě uživatelů laptopů se jedná o 74 % a v případě smartphonů jde o 63 %.

Přístup k internetu začíná být vnímán jako věc natolik samozřejmá jako přístup k elektřině. Pro plánované použití internetu, které vyžaduje soustředění, spotřebitelé většinou preferují větší displej a klávesnici. A to především, jedná-li se o připojení z domu. Vznikne-li však náhlá potřeba být online, pak jsou upřednostňována zařízení typu smartphone. Zajímavé je, že tyto typy telefonů nahrazují notebooky i v případě potřeby krátkodobého připojení k internetu v pohodlí domova.

Ze zprávy Ericsson ConsumerLab vyplývá, že rostoucí popularita smartphonů a tabletů vede ke změně životního stylu, který je stále více spojován s neomezeným přístupem k internetu. To se týká nejen soukromého života, ale i podnikání a vztahů se státní správou.



Graf č. 2. Statistika používání internetu

Zdroj:  Ericsson Global Infocom webový průzkum 2010. Trhy: USA, UK a Švédsko.

Na trzích v USA, Velké Británii a Švédsku činil mezi roky 2007 a 2010 nárůst mobilních širokopásmových připojení 23 %. Lze předpokládat, že se jedná o reakci na zvýšení počtu vlastníků osobních přenosných počítačů, které představovalo 38 % mezi lety 2006 a 2010.  Faktem je upřednostňování vlastního mobilního širokopásmového připojení vlastníky osobních notebooků, tabletů či smartphonů. Další markantní růst byl zaznamenán u využívání možnosti mobilního připojení alespoň 1 za měsíc, které v roce 2007 využívalo pouze 19 % uživatelů a v roce 2010 se jednalo už o 33 %.

Ericsson odhaduje, že by se do roku 2016 počet mobilních širokopásmových přípojek měl zvýšit až na 5 miliard, z nichž  by celých 95 % připadalo na HSPA, LTE a CDMA sítě.





Komentáře