Google Hummingbird: co přinese nový update vyhledávacího algoritmu?

Google potichu nasadil podstatný update algoritmu po poskytování výsledků vyhledávání. Oznámil to ke svým patnáctým narozeninám.

Google Hummingbird: co přinese nový update vyhledávacího algoritmu?


Během minulého měsíce Google nasadil podstatný update svého vyhledávání, který nese další zvířecí jméno: Hummingbird (Kolibřík). Oficiálně to oznámil se zpožděním, a to ku příležitosti 15. narozenim Googlu. Podle slov Amita Singhala, viceprezidenta Googlu, který ještě pamatuje pionýrské časy, se jedná o zásadní změnu, kterou je možno porovnat se zavedením technologie Google Caffeine v roce 2010.

Zatímco ovšem Caffeine ovlivnil prakticky hlavně rychlost indexace (nové publikované stránky se do Googlu dostaly i v čase pod jednu minutu), Hummingbird ovlivní prezentaci výsledků přirozeného (organického) vyhledávání. Google se zaměřil více na sémantiku (obsahový význam) dotazu, než na obsah jednotlivých slov, které dotaz tvoří.

Ze začátku totiž vyhledavače neuměly skloňovat a časovat a nevyhledávala synonyma. Tomu se přizpůsobovali jak hledající uživatelé, tak autoři textů stránek. Právě proto se v tolika vyhledáváních a na tolika stránkách objevují důležitá klíčová slova v prvním pádě, i když je to jazykově nepřirozené. Podstatnou změnu přineslo vyhledávání s využitím slovníku synonym a podpora gramatických tvarů. Hummingbird jde ale dál a snaží se pochopit smysl dotazu a umí se vyrovnat i se sledem dotazů. Znamená to, že by se měl vyrovnat se sledem dotazů „kdo je Barack Obama?“ a „kolik je mu let?“ Ve spojení s hlasovým analyzátorem to znamená, že Google bude schopen s uživateli de facto konverzovat - uživatelé mohou klást dotazy běžnou řečí a postupně je i upřesňovat. Pro mobilní zařízení bez pořádné klávesnice to bude pořádný skok kupředu.

Proč jsme si toho nevšimli dříve?

Hummingbird zatím běží v USA a českých uživatelů se zatím netýká. Ovšem do oficiálního ohlášení tato revoluční změna nesklidila ohlas ani tam. Proč? I když Hummingbird má ovlivnit až 90% dotazů, hlavní jeho síla (a rozdíl oproti dosavadnímu stavu) je u složitých, zjišťovacích a porovnávacích dotazů. A pro takové dotazy se pozice a výsledky vyhledávání (zatím) tak často nemonitorují. Navíc Google začíná čím dál více skrývat před majiteli webů informace, na jaké vyhledávací dotazy návštěvníci přišli.

Další hřebík do rakve SEO?

SEO (optimalizace pro vyhledavače) se stále mění a periodicky se objevují prohlášení, že SEO je „mrtvé“. Spíše je to tak, že díky změnám algoritmu „umřou“ (stanou se neúčinnými) jen některé SEO postupy, které fungovaly dříve. Termíny jako hustota klíčových slov, ranky nebo seo-lišta patří minulosti, dnešní SEO se soustředí na relevanci - obsah a kontext. Je zde ovšem vidět snaha Googlu jako vedoucího hráče stále zužovat herní pole pro SEO. Asi se nás snaží dostat do situace, kdy pro nás bude výhodnější zaplatit Googlu kontextovou reklamu než se pokoušet ovlivnit výsledky organického vyhledávání třeba kupováním odkazů.

G+


Úvodní foto: Google.com




Komentáře