Hlavní navigace

Průmysl 4.0: hledání algoritmů

27. 3. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: (c) red150770 - Fotolia.com
Pravděpodobnou cestou bude širší komerční využití algoritmů, které se stanou komoditou a budou se ve větší míře nabízet na on-line tržištích, vyplývá z analýzy společnosti Gartner.

O úspěšném využití IT a efektivní digitalizaci bude rozhodovat především software. Jeho srdcem jsou algoritmy, tedy strojové postupy, které řeší jednotlivé elementární úkoly v počítačovém programu. Pokud by tyto algoritmy museli řešit pouze firemní programátoři a další interní specialisté, mohlo by se to stát úzkým hrdlem tohoto procesu. Pro ilustraci můžeme uvést, ze pro jeden z největších českých e-shopů pracuje 25 programátorů na vývoji webových stránek (front-endu) a dalších 25 na vývoji administrativní části (back-endu). Přitom by jich bylo potřeba více, ale nejsou. Jejich nedostatek je brzdou dalšího rozvoje.

Pravděpodobnou cestou bude širší komerční využití algoritmů, které se stanou komoditou a budou se ve větší míře nabízet na on-line tržištích. Průmysl 4.0 se jako koncept rozvíjí již více než pět let a přestože řada podniků již započala slibné projekty, to nejobtížnější bude v jejich případě vytvoření nových algoritmů, které budou jádrem těchto projektů. Podle analytiků společnosti Gartner proto do roku 2020 začne přinejmenším 30 % projektů v oblasti průmyslu 4.0 získávat své algoritmy z největších tržišť. V současné době se tak děje v méně než 5 % případů.

„Projekty Průmyslu 4.0 přinesou dvě zásadní výzvy. Tou první bude potřeba zvládnout ve světě propojených kyberneticko-fyzických systémů obrovský objem a rozličnost dat vytvářených v reálném čase. Zadruhé, aby bylo možné vytvářet novou přidanou hodnotu a skutečné inovace, budou třeba nové algoritmy. Právě proto budou algoritmy tepem Průmyslu 4.0," říká Tomas Oestreich, viceprezident a ředitel výzkumu Gartneru.
Oestreich nicméně upozorňuje, že pro vývoj těchto algoritmů jsou často třeba znalosti a dovednosti, které ve většině výrobních podniků chybí. Aby přesto zvládly přicházet s novinkami dostatečně rychle, obrátí se přinejmenším některé podniky na poskytovatele služeb a využijí také nová tržiště algoritmů.

Klíčem je opakovaná použitelnost

Opakovaná použitelnost algoritmů především zkrátí čas potřebný na vývoj aplikací. Tržiště algoritmů proto budou nabízet opakovaně použitelné algoritmy, s jejichž pomocí budou podniky a organizace moci urychlit vlastní vývoj a zvládnout změny, které přináší digitální byznys, resp. jeho digitální transformace. „Opakované využívání hotových algoritmů a jejich nasazení ve specifických případech může výrazně snížit čas potřebný na vývoj. Vzniknou tak knihovny rozšiřující možnosti interních vývojových týmů," vysvětluje Tomas Oestreich.

Modernizace ERP

Firmy, které již započaly s projekty Průmyslu 4.0, zpravidla modernizují své stávající ERP systémy. Ty jsou nově napojovány na infrastrukturu internetu věcí (IoT). Ta zahrnuje senzory a řídicí prvky, middleware pro sběr a ukládání dat i aplikace a analytické nástroje pro rozhodování a automatické spouštění událostí. „ERP by se snadno mohlo stát úzkým hrdlem digitálního byznysu, jestliže podnikům neumožní rychle reagovat a uchopit digitální obchodní příležitosti v rychle se měnícím světě," varuje vedoucí výzkumu Gartneru Christian Hestermann.

Digitální obchodní okamžiky

příloha_ovladnete_sva_data

CIO a CFO by proto měli spolupracovat na rozvoji příležitostí, které představují tzv. digitální obchodní okamžiky, a pomoci tak svým podnikům růst. Například signály a data ze senzorů umístěných ve stále větším počtu produktů nebo z externích zdrojů mohou být použity pro zobrazení nabídky dalších služeb zákazníkům. „To bude s největší pravděpodobností vyžadovat modernizaci zapojeného ERP, neboť starší systémy nezvládnou mnohem větší objem a granularitu těchto mikrotransakcí," dodává Hestermann.
Podle analytiků Gartneru provede renovaci jádra svého ERP systému do roku 2020 na 50 % společností a budou tak moci převést svou IoT infrastrukturu na standardizovanou platformu a zvýšit počet interakcí se zákazníky až o pětinu.

Zdroj: Gartner

Byl pro vás článek přínosný?