Výhody mobilního webu

Optimalizace internetových stránek pro mobilní zařízení se netýká jen obsahu pro spotřebitele, ale i celé podnikové sféry.

Výhody mobilního webu


Chytré telefony a tablety se stávají nedílnou součástí našeho života. Velmi rychle si zvykáme na komfort, který nám přináší při zachování maximální jednoduchosti a přirozenosti ovládání a okamžité dostupnosti informací, jež aktuálně potřebujeme.

Připadá nám obvyklé podívat se kdykoliv na předpověď počasí, přečíst si aktuální zprávy, podívat se na zajímavé video nebo film, sdílet informace na sociálních sítích nebo třeba zjistit, kdy pojedou autobus, tramvaj nebo vlak. Jednoduše se dostat k potřebným informacím v okamžik, kdy je potřebujeme, a na místě, kde je potřebujeme. To klade určité nároky na ty, kteří informace poskytují. Pokud však uživatele zavede vyhledávání na web, jenž je uzpůsoben jen pro klasický prohlížeč, pak bude mít na mobilním zařízení téměř jistě problém. Těžká orientace a navigace nebo náročnost na datové přenosy uživatele velmi pravděpodobně přinutí stránku co nejrychleji opustit a pokračovat v prohlížení na některé z dalších stránek, jež má ve výsledcích vyhledávání a které poskytnou informace lépe a rychleji.

Informace hned po ruce

Tyto příklady se týkají běžných konzumentů webového obsahu. Vztahuje se něco podobného i na podnikovou sféru? Pokud budeme brát pouhou konzumaci obsahu, a tím i zábavy, mohlo by se zdát, že ne. Opak je ovšem pravdou. Pokud je podniková činnost spojená se sběrem informací v terénu, případně je třeba mít informace nutné pro rozhodování kdykoliv a kdekoliv, je tablet přesně to zařízení, které vše řeší s unikátní elegancí. Možnost ihned naplánovat schůzku, upravit právě příchozí dokument nebo odpovědět na e-mail je dnes samozřejmostí a nikoho nepřekvapí. Pojďme ale dále, máme navíc oproti běžnému notebooku GPS, mapové podklady, fotoaparát a mobilní internetové připojení.

Můžeme říci, že mobilní technologie nám umožňují být blíže našim zákazníkům a personalizovat obsah na základě jejich aktuální polohy. Pokud hledám kontakt na firmu, která má více poboček, určitě ocením, pokud si hned zobrazím pobočku, která je mi nejblíže, třeba hned za rohem. Opět jde o win-win strategii, kdy má společnost aktuální kontakt se zákazníkem, který lze vytěžit, a klient na oplátku ihned poptávané zboží nebo službu.

Použití webové mobilní prezentace nebo aplikace má určité výhody. Uživatel nemusí nic instalovat a informace/aplikace je mu dostupná hned, jak ji na internetu nalezne. Při použití webové mobilní aplikace je vhodné využít nové možnosti, které nám nabízí HTML5 a CSS3, tedy technologie, jež mobilní zařízení podporují naprosto dokonale. Můžeme upotřebit různé typy vstupních polí, které budou používat nativní vstupní prvky dané platformy pro zadávání dat nebo e-mailové adresy se vhodným rozložením klávesnice. Můžeme využívat některé ze senzorů telefonu/tabletu, jako je například určování polohy či orientace. Také můžeme poskytnout hezčí uživatelské rozhraní bez používání velkého množství obrázků, což sníží velikost stránky, a zrychlí tak její načítání.

Začíná se od nejmenšího

Důležitým postojem při tvorbě dobré mobilní aplikace je přístup mobile first, který nám říká, že je třeba aplikaci budovat od nejmenších podporovaných zařízení. Cílem je čistý návrh stránek, který zajistí to, že nejméně výkonná řešení budou používat velice jednoduchý vzhled, který zvládnou, a výkonnější budou užívat postupně zobrazení zdobnější a poutavější. Samozřejmostí je práce s fotoaparátem v zařízení, zjišťováním polohy a orientace v prostoru a dalšími vestavěnými senzory přímo v prohlížeči, bez nutnosti vytváření nativní aplikace.





Úvodní foto: © Scanrail - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 7/2013
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře