Dva roky s datovými schránkami

V pořadí již čtvrtý ročník konference o datových schránkách se konal ve středu 18. 5. letošního roku, tentokrát s podtitulem Datové schránky – rok druhý.

Dva roky s datovými schránkami


Široký okruh odborné veřejnosti tak měl možnost vyslechnout si příspěvky odborníků, kteří se na tvorbě a vývoji datových schránek podíleli, ale i zástupců softwarových firem chystajících změny a úpravy v systému datových schránek. Po dvouletém provozu se zdá, že dříve kritizovaná spolehlivost a rozsah užívání datových schránek stoupají. Za měsíc duben 2011 bylo odesláno na 2,7 milionu zpráv z celkového počtu téměř 42 milionů. V tomtéž měsíci přibylo 2 783 nových datových schránek, jejich celkový počet již přesahuje půl milionu.

Tématy konference byly inovace datových schránek, legislativní rámec, ověřování pravosti digitálních dokumentů a další. Přednášeli mimo jiné Jaroslav Krupka, Zdeněk Zajíček, Tomáš Sokol a Oskar Macek z odboru archivnictví. Přednášející se shodli na tom, že zavedení datových schránek do provozu před dvěma lety a jejich postupné úpravy a zdokonalování probíhají více či méně úspěšně, nicméně další projekty v oblasti e-governmentu spíše stagnují.

Jedná se zejména o základní registry a elektronické občanské průkazy, které jsou nutné pro možné elektronické volby. Další problematickou oblast představují správa dokumentů doručovaných prostřednictvím datových schránek, jejich následná archivace a ověřování pravosti digitálních dokumentů. Je třeba také odstranit nevhodnou úpravu zákona, která nepodporuje využívání datových schránek pro komunikaci mezi soukromoprávními osobami bez současného ručního potvrzování přijaté zprávy. Touto otázkou se v současné době zabývá Poslanecká sněmovna ČR.

Mezi nejčastěji zmiňované problémy v oblasti datových schránek patří např. absence data doručení zprávy, problémy s přihlašováním nebo dlouhodobá platnost elektronicky podepsaných dokumentů. Řešení je často možné vyhledat na internetu, případně v pracovních dnech v době od 8:00 do 18:00 hodin využít bezplatné linky na telefonním čísle 270 005 200.

Naopak přínosem se podle všeho datové schránky staly v oblasti vymahatelnosti práva, a to hlavně díky vyšší procentní úspěšnosti doručení soudních obsílek, která dosahuje až 96 procent oproti 50% úspěšnosti u klasického doručování. Náměstek ministra vnitra František Korbel také zmínil úspory okolo 120 milionů korun, které se podařilo díky používání datových schránek za loňský rok údajně ušetřit.

Zástupci softwarových firem Software602 a Abra Software Pavel Nemrava a Petr Kuchař informovali posluchače o chystaných novinkách v systému datových schránek a elektronické fakturaci. Nástroje pro nakládání s datovými schránkami a digitálními dokumenty, praktická řešení a technologická témata přednesli Jiří Jedlička a Jaroslav Volf, zástupci společností Canon CZ a Nupseso, Vladimír Střálka z Adobe Systems a Patrik Šolc za AutoCont.

Velmi zajímavou částí se staly autentizace a ověřování pravosti dokumentů. Profesor Smejkal a ing. Kodla hovořili o dynamickém biometrickém podpisu jako o jedné z možností trvanlivého elektronického podepisování. Systém ALUCID, který se zabývá vytvářením prostor pro elektronické identity, představil Petr Paukner, zástupce společnosti Anect. Konferenci navštívilo několik stovek účastníků z řad odborné veřejnosti, firem a státní správy.


Foto: © Robert Kneschke - Fotolia.com


Úvodní foto: Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 7/2011
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře