Jak přežít ekonomickou recesi: 5 tipů pro výrobce softwaru a jejich zákazníky

Došlápnout si na piráty, zjednodušit licence, snížit počet zaměstnanců a využívat outsourcingu...

Jak přežít ekonomickou recesi: 5 tipů pro výrobce softwaru a jejich zákazníky


Tak zní některá z doporučení společnosti Accenture výrobcům softwaru pro období krize. Výčet pěti rad pro výrobce softwaru v době ekonomické recese formuloval senior manažer ve vedení divize Global software společnosti Accenture Pekka Huttunen:

1. Posviťte si na piráty
Jeden z klientů firmy Accenture přišel na to, že ročně díky pirátství přichází asi o miliardu dolarů. „Mohou zde viset velké peníze," říká Huttunen.

Často jde přitom o pirátství z nevědomosti. „Zákazníci obecně vnímají licenční problematiku jako příliš komplexní," podotýká Huttunen. Výrobci a dodavatelů softwaru pak málokdy zákazníkům poskytnou nástroje, které by jim poskytly přehled o využívaném softwaru. „Zčásti si za to proto mohou sami," krčí Huttunen rameny.

Hned však nabízí nápravu: „Udělejte něco, z čeho budou mít prospěch výrobci i zákazníci. Zákazníkům distribuujte bezplatné monitorovací a auditorské nástroje. Zjednodušte licenční ujednání a koncové uživatele za využívání výše zmíněných nástrojů odměňte například slevou."

2. Snižte operační náklady pomocí outsourcingu
Podle Huttunena softwarové firmy historicky nekladly až takový důraz na provozní efektivitu. V dnešní době je však na místě využít příležitostí k outsourcingu jejich back-office procesů a činností přímo nesouvisejících s jejich hlavním předmětem podnikání.

To platí zejména pro vybranou skupinu organizací, které v posledních letech zaznamenaly celou řadu akvizic: Oracle, Microsoft, IBM a další.

Tyto firmy se znovu musejí podívat na integraci akvírovaných společností a položit si otázku: „Proběhla integrace natolik dobře, abychom byli dostatečně efektivní?"

3. Nežeňte se bezhlavě vstříc cloud computingu a SaaS
Ačkoli ekonomická recese přiměla organizace klást větší důraz na „ekonomicky výhodnější IT", domnívá se Huttunen, že cesta od klasického softwaru ke cloud computingu či softwaru ve formě služby (SaaS) je ještě dlouhá.

„Je pořád riskantní přejít na nový model, a to především pro větší podniky. Na místě jsou stále obavy o vlastnictví dat, zachování důvěrnosti a to, že nemáte pod kontrolou svá klíčová aktiva," říká Huttunen.

Většina dodavatelů SaaS je přitom stále poměrně malá, přičemž nabízí především řešení zaměřená na určitý aspekt a chybí u nich holistický přístup. To ve výsledku často znamená více škody než užitku.

4. Formalizujte proces vydávání produktů
Podle Huttunena je většina výrobců softwaru špatná v „uchovávání základních znalostí" a udržení zaměstnanců zodpovědných za vydání softwaru.

To mohou zlepšit využíváním nástrojů k uchovávání těchto znalostí a tím, že podniknou potřebné kroky k udržení klíčových osob zodpovědných za vydání produktu (produktoví manažeři, marketingoví manažeři a channel manažeři) a včas je přesunou k práci na dalších produktech.

5. Zkuste nové způsoby vývoje softwaru

Huttunen nazývá open-source „jednou z nejzajímavějších cest k hospodárnému vývoji softwaru." Podle něj by se na něj měli přinejmenším podívat všichni výrobci softwaru.

Open-source je podmnožinou něčeho, čemu Huttunen přezdívá Crowd computing (tedy něco ve smyslu davových výpočetních aktivit). Výhoda přitom spočívá v tom, že si můžete kdykoli říci o odbornou pomoc expertů v rámci komunity (i mimo ni), kteří v podstatě zajistí větší (ne-li kompletní) část vývoje včetně podpory - to vše velmi levně.

 





Komentáře