Office 365: Je to to pravé pro vás?

Přestože Steve Ballmer se v létě minulého roku nechal slyšet, že Office 365 je určena zejména středním a malým zákazníkům, pokrývá její portfolio ve skutečnosti takřka celý trh. Pochopitelně za předpokladu, že se spokojíte s „vanilkovou“ příchutí a parametry jednotlivých služeb.

Office 365: Je to to pravé pro vás?


Bylo jasné, že Microsoft nemůže nechat cloudovou rukavici, vhozenou v posledních letech do ringu nejen Googlem, jen tak ležet. Ve druhé polovině minulého roku tak byla dosavadní „BPOS“ nahrazena novou Office 365. To, že je nová sada služeb cílena primárně na střední a menší podniky, má svou logiku – v současné době totiž představují, jak uvedl sám Ballmer, dvě třetiny nově vytvářených pracovních míst v globálním měřítku. Menší a středně velké firmy zároveň potřebují plnohodnotné nástroje bez nutnosti rozsáhlých investic do infrastruktury a softwarových licencí. To ale neznamená, že by z těchto výhod a možností nemohly těžit i velké podniky či veřejná správa.

Nová (či chcete-li přebrandovaná a vylepšená) sada on-line aplikací kombinuje Microsoft Office, SharePoint Online, Exchange Online a Lync Online. Jde tak o zajímavý balík pro podniky a organizace všech velikostí. Nicméně větší podniky se specifickými procesy, funkcemi či workflow modelovanými například v SharePointu budou patrně zpočátku oceňovat pouze možnost využití hostované Exchange, nebo Office 365 v některé z levnějších variant (o tom více za okamžik) nasadí pouze u části zaměstnanců, kteří nepotřebují plnou funkcionalitu a vystačí si například s e-mailem a základní úpravou dokumentů.

Microsoft je v tomto směru rozhodně blíže realitě ve velkých podnicích než Google, když přiznává a zdůrazňuje, že ne vše je možné (a rozumné) přesouvat do cloudu okamžitě. Google má v tomto směru poněkud dětinskou mentalitu, „[…]tam, kde Microsoft nabízí lepší prostředí pro spolupráci v podobě SharePointu, nabízí Google méně sofistikované Groups. Podniky přitom rozhodně nezajímá, že kromě Groups dostanou lepší nástroje pro blogování či práci s Youtube,“ vysvětluje TJ Keitt z Forrester Research, zároveň ale dodává, že postupný příklon a přesun do cloudu je trend, který bude pokračovat a sílit – najdou se jistě i organizace, které z různých důvodů upřednostní platformu Googlu. Každý zákazník by navíc měl dobře zhodnotit jak dosavadní investice do licencí i infrastruktury a aktuální provozní náklady (versus cenu za požadovanou variantu služby Office 365), tak i funkcionalitu, kterou obě varianty nabízejí, a potřeby, na něž může narazit v budoucnu (například v rámci spolupráce s dodavateli a zákazníky).

P jako… SMB

Pro menší a středně velké firmy (doporučeno do 25 uživatelů, horní limit je 50 uživatelů) nabízí Microsoft takzvaný plán P (patrně profesionál). Ten zahrnuje webovou verzi Office (Office Web Apps), Portály (vytváření webových stránek, domén, týmových webů, podpora externích spolupracovníků, úložiště 10 GB + dalších 0,5 GB za každou další licenci), Exchange online (s e-mailovým webovým klientem, antivirem a antispamem, 25GB poštovní schránkou a podporou většiny mobilních zařízení) a konečně Lync (sjednocená komunikace, videokonference atd). Součástí nabídky je měsíční zkušební bezplatná lhůta, technická podpora je realizována pouze formou moderovaných diskuzních fór, garantovaná dostupnost je 99,9. Za to vše zaplatíte měsíčně 5,25 eur za uživatele, chcete-li též plnohodnotnou Office Professional Plus instalovanou lokálně, můžete ji pořídit za 21,25 eur měsíčně s možností instalace až na pět zařízení jediného uživatele. Nejste přitom vázáni žádnou výpovědní lhůtou, platby probíhají měsíčně.

Microsoft ovšem zdůrazňuje, že v případě rychlého růstu firmy je přechod z tohoto plánu na vyšší variantu problematický (migraci provádí zákazník ručně sám) a jeho součástí není podpora ActiveDirectory či BlackBerryEnterprise Serveru.

E a K, enterprise a kiosk

Pro velké podniky nabízí Microsoft výrazně lépe škálované, ale zároveň dražší varianty, kterými lze bez problému pokrýt prakticky všechny myslitelné uživatele – od manažerů a znalostních pracovníků po mistra ve výrobě. Plán K (kiosk) je určen právě poslední variantě – ve verzi K1 za 3,5 euro (zajímavé je, že v zámoří se jedná o pouhé dva dolary!) zahrnuje základní variantu Exchange (e-mail 500 MB, kontakty, kalendáře, úkoly) a přístup pro prohlížení obsahu SharePoint stránek. Rozšířená varianta K2 zahrnující Office Web Apps pak stojí 9 eur měsíčně.

Plány E jsou dostupné celkem ve čtyřech verzích od E1 zahrnující pouze nástroje pro komunikaci a spolupráci (Exchange, Lync, SharePoint) za 9 eur, vyšší E2 přidává při ceně 14,25 eur Office web Apps, plán E3 s cenou 22,75 eur určený managementu a znalostním pracovníkům zahrnuje formulářové služby pro Access, Excel a Vision a zejména Office Pro Plus a konečně nejvyšší varianta E4 při ceně 25,50 eur přidává IP telefonii, která ale vyžaduje on-side Lync Server.

Smluvní a licenční podmínky jsou pochopitelně o něco komplexnější než u SMB verze, Office 365 pro velké podniky lze řešit licenčními programy EA (Enterprise Agreement), respektive EA Govt (veřejná správa) a MOSP/MOSP Govt (Microsoft Online Subscription Program). V případě MOSP je možné uzavírat smlouvy na měsíční, roční či tříleté cykly a platit kartou. Akademické instituce pak mohou řešit Office 365 v rámci multilicenčního programu CASA.

HTC Titan: Office 365 v kapse

S příchodem Office 365 stoupá též atraktivita mobilní platformy Windows Phone 7 (aktuálně ve verzi 7.5), pro efektivní práci a upravování dokumentů je ale vhodné mít dostatečně výkonné a vybavené zařízení – Titan je na špičce současné nabídky.

S 1,5GHz procesorem a 16 GB paměti běhají aplikace na obrovském, bezmála pětipalcovém displeji s rozlišením 800×480 bodů doslova bleskurychle. Díky podpoře nejnovějších standardů 3G sítí je procházení internetu či přístup ke sdílenému obsahu a dokumentům Office 365 víc než svižný a osmimegapixelová kamera vám umožní pořizovat velmi kvalitní fotografie či videa.

Prostředí Windows Phone se na první pohled může zdát strohé, jakmile ale pochopíte jeho (mírně odlišnou) logiku, oceníte svižný a rychlý přístup k nejčastěji používaným aplikacím a odkazům. Psaní textu na dotykovém displeji je naprosto bezproblémové, a díky jeho velikosti i vcelku pohodlné. Více zkušeností s praktickým používáním Titanu a zejména Office 365 vám nabídneme v některém z dalších čísel a na webu CIO.


Úvodní foto: © Lieschen - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 2/2012
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře