Úspěchy i selhání IT inovací v podání CIO Facebooku

Když se procházíte v centrále Facebooku, skoro na každé zdi jsou umístěné plakáty vyzývající k inovacím. Mezi zvláště zajímavé slogany patří „Move fast and break things“ (doslova přeloženo „Pohybuj se rychle a rozbíjej věci“). CIO Tim Compos o této myšlence říká, že je jedním z hlavních bodů úspěchu Facebooku.

Úspěchy i selhání IT inovací v podání CIO Facebooku


Facebook je o inovacích, stojí za ním nápad a jeho další rozvoj znamená nové nápady, které předběhly konkurenci. Tim Campos šéfuje IT oddělení Facebooku a součástí firmy je od srpna 2010. Již za tak relativně krátkou dobu se však stihl naučit pár nových věcí o inovacích a o pět podstatných se podělil v tomto textu.

Poučení 1: Buďte v čele

Tim Campos říká, že role IT se v posledním desetiletí dramaticky změnila. Už jen neudržuje hardware, ale řídí rizika a CIO musí mít stále na paměti, že IT je tu hlavně od toho, aby pomáhalo společnosti být produktivnější a zajistit, aby se tak dělo. Když je čas na velké změny, musí stát IT v jejich čele a ne někde v závěsu se zpožděním reagovat. Protože když nebude v čele informatika, budou to uživatelé, a CIO nestačí sledovat, co se děje.

Poučení 2: Naplánujte si čas k inovacím

Dobrým nápadem pro to být v čele inovací je například vyčlenit zaměstnancům čas k inovačním aktivitám, ve Facebooku tomu říkají „hackathons“. Používání těchto inovačních časů je součástí podnikové kultury a obvykle se k nim přistupuje jednou za několik týdnů. Nejsou jakkoli účelově vyčleněny a zaměstnanci si během nich mohou dělat v zásadě, co chtějí. Může a nemusí to souviset s firmou a není určeno, co má kdo vymyslet, nicméně pracovníci jsou vybízeni, aby byli co nejvíce kreativní a inovativní.

Jedním z takto vzniklých nápadů je třeba FaceBus, což je systém minibusových linek, které přivážejí zaměstnance Facebooku z okolních měst do práce a jezdí také mezi budovami v rámci pozemku firmy. To přineslo výhody oběma stranám, zaměstnancům, protože nemuseli řídit auta, i firmě, protože pracovníci mohli i v minibusech pracovat.

Poučení 3: Neuspět není ostuda

Tim Campos zdůrazňuje, že jednou z klíčových odlišností Facebooku od jiných je, že efektivně podporuje neúspěchy, jinak řečeno, že každý nápad má právo neuspět a lidé kvůli tomu nejsou postihováni. Když toto firma toleruje, jsou lidé ochotní dělat věci odlišně, v opačném případě společnost zapadá do průměru či podprůměru bez inovací.
I Facebook chybuje. Například dřívější systém rozdělování počítačového příslušenství vyžadoval, aby zaměstnanci načetli svůj osobní kód a pak kód věci, kterou si brali (kabelu, paměťové karty...), následně dostali e-mailem potvrzení. Nicméně systém byl využíván asi jen v pěti procentech případů, takže vedení se nakonec rozhodlo od něj upustit a přiznalo svou chybu.

Poučení 4: Buďte hrdí na svůj úspěch

Jednou z věcí, na které je Tim Campos nejvíce hrdý, představuje zavedení systému zajišťujícího, že zaměstnanci volají ze svých mobilních telefonů v rozumné míře, společnost jim totiž celý účet platí. Jak to obvykle bývá, zaměstnanci nevěděli, kolik už daný měsíc provolali, a vedení nechtělo zavádět tvrdé měsíční limity, jak je to jinde obvyklé.

Řešení nakonec bylo poměrně jednoduché – měsíčně dostal každý zaměstnanec i manažer přehled provolané částky včetně srovnání s lidmi z jejich oddělení i s ostatními částmi firmy. Podle toho mohou posoudit, jak se chovají v poměru k ostatním. Údajně vedlo zavedené opatření k „výraznému“ poklesu telefonních účtů.

Tim Campos je na tuto změnu velmi hrdý a podle něj ilustruje vhodně to, o čem je informatika – tedy o poskytování informací a jejich zprostředkování lidem.

Poučení 5: Zvažte cloud

Facebook funguje na vrcholu technologické špičky, jinak řečeno je tam, kam jiné společnosti teprve směřují. A tento náskok má částečně i díky širokému využívání cloudových technologií. Společnost jako taková už zahajovala své fungování na nejnovějších technologiích a většina jejích podnikových aplikací je ve formě SaaS (software jako služba). To spolu se škálovatelnou infrastrukturou umožňuje Facebooku setrvávat na špici IT průmyslu a poskytovat služby stále většímu okruhu zákazníků.


Foto: © AVAVA - Fotolia.com


Úvodní foto: Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 7/2011
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře