Zvažte dobře zákaznické úpravy

Informační systémy představují nemalou investici, a tak se předpokládá, že ve společnosti budou sloužit přinejmenším následujících 5–10 let. Ne nadarmo se proto vztah mezi dodavatelem a zákazníkem často přirovnává k manželství.

Zvažte dobře zákaznické úpravy


Od začátku je zřejmé, že spolu budou muset řadu let spolupracovat. Při vlastním výběru ERP se tedy zákazníci nezaměřují pouze na kvalitu produktu, rozsah funkcionality či reference, ale jako velmi důležitý faktor berou i vlastního dodavatele, jeho tým konzultantů a obchodníků. S nimi, stejně jako se softwarem, si musí jednoduše „sednout“.

Na jednu věc se ale při výběru ERP stále pozapomíná nebo se jí dává jen malý význam. Mám na mysli způsob, jakým dodavatel svůj ERP systém rozvíjí, jak je schopen novinky zákazníkovi doručit, jak často a při jakých nákladech. V dnešní době je totiž vývoj veškerého softwaru, tedy i ERP, tak rychlý, že současný produkt sice za pět let bude naplňovat funkční požadavky, ale bude postrádat řadu vlastností, které se již stanou běžnými.

Agilní dodavatelé se velmi intenzivně věnují dalšímu rozvoji svých produktů, aby jejich funkcionalita byla vždy podle aktuálních požadavků trhu. Nové verze nebo servisní balíčky proto vydávají obvykle v rozmezí 6–9 měsíců. Ve většině případů má v rámci tzv. údržbových poplatků zákazník na tyto nové verze nárok bezplatně. Získává tím jednorázově balík oprav a především modernizovanou nebo i rozšířenou funkcionalitu, kterou může s minimálním úsilím ihned začít používat.

Úskalím jsou ale zákaznické úpravy. Čím více úprav, tím větší komplikace při upgradu. Může nejen dojít ke střetu zákaznické úpravy s novou funkcionalitou, ale především každý upgrade s sebou nese významné náklady na převedení úprav do nové verze. Klient je vždy zaplatí, ať už formou vyšších údržbových poplatků nebo jednorázově při provedení upgradu. Proto je třeba vždy jejich objem pečlivě zvážit už během implementace a do celkových provozních nákladů započítat i jejich převod do nových verzí.

Ruku na srdce, kdo při kalkulaci nákladů kromě licence, implementace a podpory v horizontu 3–5 let započte i cenu upgradu? Velmi málo zákazníků, a přitom je to cesta, jak si udržet produkt fit a moderní po celou dobu provozu ve společnosti. Není třeba upgrade provádět při každém výdeji aktualizace dodavatele, ale v horizontu 18–24 měsíců je vhodný čas své ERP modernizovat.

Autor působí jako ředitel obchodu a podpory ve společnosti IFS Czech.


Úvodní foto: © FotolEdhar - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 3/2012
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře