5 úskalí homeworkingu

Moderní technologie poskytují již dnes dosti dobré možnosti vzdálené práce a spolupráce. Tzv. „home office“ ale může přinést vedle nutnosti překonat technické obtíže i řadu dalších úskalí.

5 úskalí homeworkingu


Práce z domova vypadá na první pohled lákavě. Řada lidí si představuje klidné dny, konferenční hovory v županu, úsporu času nutného na cestu do a z práce a vyšší produktivitu díky méně rušivým prvkům než v tradiční kanceláři. Pro rodiče malých dětí pak představuje práce z domova jedinečnou možnost, jak skloubit pracovní nasazení a péči o rodinu. „Ve skutečnosti má i práce z domova svá úskalí – především vyžaduje vysokou míru sebekázně a vůli vzdělávat se,“ říká Marie Thunová, marketingová manažerka Počítačové školy Gopas.

Obvyklá paradigmata

  • Mohu pracovat, když se mi to zrovna hodí:
    S touto zásadou brzy zjistíte, že je večer a vy jste ještě moc neudělali, zato jste stihli spoustu zábavných činností. Je třeba stanovit si závazná pravidla a plán práce včetně termínů dokončení jednotlivých úkolů, a důsledně je dodržovat. Dobré je používat nějakého softwarového pomocníka, který bude dlouhodobě sledovat vaše pracovní činnosti – je zajímavé zjistit, jakou část doby strávené prací věnujete na „placené“ činnosti, kolik času spolkne komunikace a podpůrné činnosti.
  • Mohu pracovat kdekoli:
    Vzít si notebook do postele a pustit si k tomu televizi také není cesta k efektivnímu zapojení. Pokud to s prací z domova myslíte vážně, je třeba mít svůj pracovní kout, kde se oprostíte od rušivých vlivů, máte tam vybavení, které ke své práci potřebujete a v ideálním případě zde nevykonáváte jiné činnosti.
  • Já přece zvládnu práci i provoz domácnosti najednou:
    Pokud chcete být efektivní, je třeba oddělit práci a běžné domácí provozní činnosti. Naučte se vyčlenit si čas, kdy se budete soustředit opravdu jen na práci, kdy nebudete řešit osobní telefonáty, komunikaci na sociálních sítích, pročítání informací na internetových portálech, ani prádlo v pračce, neumyté nádobí nebo složenky. Zvláště náročné je skloubit práci z domova se zbytkem rodiny, pokud je přítomen.
  • Kam bych chodil, pracuji přeci z domova:
    Dlouhodobá práce z domova může vést ke ztrátě sociálních vazeb, pokud se nepostaráte o opak. Odborníci doporučují vyčlenit si alespoň 1 den v týdnu ke schůzkám s partnery, kolegy, nebo se zákazníky. Pokud to povaha vaší práce nevyžaduje, sejděte se alespoň s někým na oběd, zapojte se do oborových diskusních skupin a organizací, nebo prostě jen do sportovního klubu, kam budete pravidelně docházet.
  • To, čím se živím, umím, víc nepotřebuju:
    S tímto přístupem časem ztratíte profesní kredit a budete zbytečně ztrácet čas činnostmi, které můžete zautomatizovat. Práce z domova vyžaduje zvládnutí výpočetní techniky alespoň na uživatelské úrovni. Samozřejmostí je vzdělávání v oblasti vašeho podnikání, ale ani v obecné rovině nestačí pouze rutinně využívat „své“ postupy – zvláště nové komunikační prostředky a řada malých softwarových pomocníků pomůže ušetřit spoustu času.

„Práce z domova není možná bez odpovídající znalosti počítačových a komunikačních technologií, které jsou nutné nejen pro samotnou práci, ale i ke komunikaci s kolegy a nadřízenými,“ doplňuje Marie Thunová. „Homeworking oproti klasické práci v kanceláři klade vyšší nároky také na zvládání některých tzv. měkkých dovedností, k nimž patří zejména sebekázeň a sebeřízení, schopnost zorganizovat si čas, nebo komunikační dovednosti,“ upřesňuje Marie Thunová a dodává, že většinu těchto dovedností je možné osvojit si praxí a tréninkem, třeba odbornými školeními z oblasti IT, time-managementu nebo osobnostního rozvoje.

Zdroj: Gopas

Čtěte také:
→ Osvobození práce
Microsoft vyhlásil 7. listopadu 2014 druhý ročník Dne práce odkudkoli, aby „inspiroval lidi a organizace při hledání vlastní cesty ke sladění práce a života“. Ovšem IT prostředky, které nám dávají jejich výrobci, jsou jen z jednou podmínek pro teleworking. O těch ostatních se můžete dočíst v knize Práce na dálku.
→ Zájemců o homeoffice přibývá, tuzemské firmy ale práci z domova příliš nepodporují
Hlavním důvodem je, že chtějí mít nad zaměstnanci lepší dozor.

Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.

G+


Úvodní foto: © vision images - Fotolia.com




Komentáře