CIO na obchodní vlně: Zbavte se nálepky „ajťáka“ a přemýšlejte také o byznysu

Jste CIO? Milujete techniku a informační technologie, ale často míváte (oprávněný) pocit, že vám ostatní nerozumí? Pak s tím něco dělejte. Poradíme vám, jak se v očích zbytku vedení změnit z „nutného zla“ na produktivního a oblíbeného kolegu.

CIO na obchodní vlně: Zbavte se nálepky „ajťáka“ a přemýšlejte také o byznysu


Představte si, že pracujete v menší firmě, kde je zvykem koncem každého měsíce svolat všechny zaměstnance a nechat vedoucí pracovníky shrnout, co se poslední dobou v jejich divizi událo a jaké jsou jejich plány do budoucna. Každý z vedoucích pracovníků má na své shrnutí zhruba nějakých třicet minut a ty se samozřejmě snaží využít především k tomu, aby kolegům připomněl, jak je pro celou tuhle společnost nepostradatelný. Vy však máte problém. Jste CIO a tak na vás kolegové z vedení i obchodníci pohlížejí stále jen jako na „ajťáka“ bez sebemenšího obchodního cítění. Oni přeci musejí myslet na obchod a podnikání, nějaké řeči o IT je nezajímají. Nechtějí poslouchat, proč jim nemůže být poskytnuta taková úroveň systémové podpory, kterou žádají a nepotřebují zevrubné informace o aplikaci aktuálních záplat operačního systému. Vaší přednáškovou půlhodinu berou jako nutné zlo a aby těch 30 minut nepřišlo na zmar, snaží se je vyplnit alespoň odbavením nevyřízených e-mailů. Všichni tak koukají do svých notebooků, tabletů, phabletů či mobilů a vy hovoříte k sálu, který vám nevěnuje sebemenší pozornost.

Pokud jste šéfem IT, ředitelem IT, nebo máte na vizitce CIO, možná tuhle situaci tak trochu znáte. Obchodníci a další zaměstnanci vás neberou vážně, protože pro ně jste pouhým „ajťákem“, technikem, který jim beztak nemá co dát. Jak to změnit?

Nalaďte se na obchodní vlnu

Proberte kolegy a další zaměstnance tak, že svých 30 minut určených pro shrnutí a načrtnutí plánů pojmete trochu jinak. Řekněte jim, že jste se rozhodli pro zavedení nového způsobu financování při zavádění nových systémů. Povězte jim, že hodláte minimalizovat rizika plynoucí z velkých jednorázových investic do nového vybavení a chcete přejít na model, kde budete platit až v průběhu využívání nově pořízené techniky – jinými slovy CAPEX vyměníte za OPEX.

Dále rozveďte, že jste se rozhodli zavádět systémové změny a úpravy s vysokou prioritou s 30denním, 60denním nebo 90denním dodacím cyklem tak, aby byly v souladu s kvartálními finančními cíli vaší firmy. Nezapomeňte upozornit, že jste po celou dobu otevřeni naslouchat ostatním a připraveni adaptovat své plány na základě obchodních potřeb.

V tomto momentě už by vás měli poslouchat téměř všichni. Elegantně jste se vyhnuli používání technických termínů a pro mnohé nepochopitelných tajemných akronym, takže ostatní chápou, co jim chcete sdělit a rozumí tomu, jak to souvisí právě s jejich oblastí. Někteří souhlasně mručí, jiní nadšeně kývají a vy jste hvězdou dnešního dne. Vašich 30 minut se mění na dvě hodiny a lidi se zájmem naslouchají - v očích mnohých jste se právě změnil z excentrického ajťáka na nepostradatelné kolečko v soukolí dobře fungující společnosti.

Od teorie k praxi

Strategii pro zajištění podnikatelských úspěchů lze shrnout velmi jednoduše: Zkoušejte nové věci, držte se toho, co funguje a zavrhněte to, co se neosvědčilo. Jelikož se obchod a informační technologie do velké míry prolínají, jsou ve výhodě ty firmy, kde má IT oddělení možnost zkoušet v menším měřítku různé věci a to co funguje, pak naškálovat na celopodnikovou úroveň. A pokud něco nefungovalo, ostatní jistě ocení, že to bylo odhaleno včas, aniž by firma na realizaci vynaložila výrazné a citelné náklady (CAPEX).

Pro podporu nových obchodních aktivit používejte cloudová řešení (veřejná, privátní či hybridní). Nové systémy budujte a úpravy aplikujte jako mix hostovaného a vlastního softwaru, využívejte sociálních sítí i mobilních zařízení a když bude třeba, napište si vlastní kód. Projekty rozdělte na menší části a zavádějte je postupně tak, aby byly změny patrné i v jejich průběhu. Spoustu z toho lze přitom činit bez předchozích dalekosáhlých investic, bez pořizování několikaletých licencí, prostě jen tak – za běhu, pomocí improvizace. Možná tohle všechno už děláte, pak se zkrátka jen soustřeďte na to, aby o vašich obchodních přínosech věděli také ostatní.

Čtěte také:
→ 10 aktuálních tipů pro IT životopisy
Web CIO.com sestavil seznam 10 nejlepších rad roku 2013 ze své série Resume Makeover (vylepšení vzhledu životopisu). Podívejme se na něj.
→ 6 tipů pro zvládání obtížných rozhovorů se zaměstnanci
Dobrá komunikace je klíčem k úspěchu vedoucích pracovníků, jak se však chovat, aby podřízený nezačal zbytečně dávat průchod svým emocím, aby schůzka nesklouzla v nesmyslnou výměnu názorů a aby byla opravdu produktivní?

G+


Úvodní foto: © alphaspirit - Fotolia.com




Komentáře