Personalisté řeší nedostatek IT odborníků, možná by měli zkusit body shopping

Nezaměstnanost trhá rekordy, ale opačně než by si leckterý firemní personalista přál. Úřady práce po České republice hlásí nevídaně nízké počty uchazečů o zaměstnání. Zaměstnavatelé hledají způsoby, jak získat dostatek pracovníků na projekty a zakázky, které by jinak museli odmítnout. Jedním z řešení může být tzv. body shopping, který se osvědčuje u IT profesí.

Personalisté řeší nedostatek IT odborníků, možná by měli zkusit body shopping


Body shopping spočívá v najímání specializovaných odborníků jako dočasných členů interních projektových týmů po dobu realizace konkrétního projektu. S tímto způsobem získávání schopných pracovníků a specialistů se nejdříve začalo v odvětví informačních technologií. Firmy v oblasti IT začaly své zaměstnance nabízet na krátkodobé až střednědobé projekty jiným společnostem. Většina z nich se začala nazývat konzultantské či poradenské firmy. Značné popularity tato praxe dosáhla koncem 90. let, kdy řada podniků musela čelit problému takzvané chyby Y2K, tedy zajištění správného přechodu počítačových systémů na rok 2000 místo na rok 1900. Ohromně vzrostla poptávka po IT expertech, kteří by tento úkol vyřešili. Budovat trvalé kapacity vlastních IT oddělení na jeden projekt nedávalo smysl.

Služba místo zaměstnance.

Jaké tato služba poskytuje výhody? Je to zejména flexibilita. Firma si může korektně a eticky najít na jeden konkrétní projekt specialistu, o kterém ví, že by ho po skončení zakázky už „neuživila“. Také se vyhne financování a organizování náborového procesu i otázce ukončování pracovních poměrů. „Podle našich zkušeností ušetří firma body shoppingem zpravidla 30 % nákladů oproti klasickým zaměstnancům,“ říká Libor Kaňák ze společnosti CHC Partners, která působí v oblasti recruitmentu a body shoppingu. Firma se také nemusí zabývat administrativními náklady (např. vedením účetnictví, výplatou mezd) a může tak věnovat více energie samotné zakázce. Zároveň získá od zprostředkovatele body shoppingu garanci odbornosti kontraktorů. „Tuto jistotu při najímání expertů na volné noze firma nemá. Musí se buď spoléhat na reference, nebo investovat čas a prostředky do důkladného prověření kandidáta,“ doplňuje Libor Kaňák.

Kdo bývá na "nákupním seznamu"?

Jaké pozice bývají pomocí body shoppingu nejčastěji zaplňované? „Nejdražším výdajem každé firmy je neúspěšný projekt. To si manažeři uvědomují a tak často v případě personální tísně poptávají kvalitní projektové vedoucí, kteří dokážou rozpoznat rizika a předcházet jim,“ vysvětluje Libor Kaňák. Programátor, IT administrátor, konzultant podnikových systémů, webmaster nebo také dočasná podpora např. při digitalizaci dokumentů, to jsou další nejčastější povolání zajišťovaná prostřednictvím body shoppingu. Ale mohou to být i pozice mimo sektor IT. „Body shopping se stal způsobem vyhledávání a najímání v mnoha dalších oborech. Poptávka je po pracovnících na časově omezené projekty také v oblasti účetnictví, právního poradenství, krizového managementu nebo třeba i personálního koučování,“ uzavírá Libor Kaňák.


Úvodní foto: (c) Geralt - pixabay.com




Komentáře