Díváme se na tři roky dopředu...

...říká k problematice IT poradenství Vladimír Michálek, ředitel Strategic Sales ve společnosti Servodata.

Díváme se na tři roky dopředu...


CIO Business World: Jaká je klíčová role a přidaná hodnota poradenství v IT branži? Proč nestačí hledat podporu rovnou u výrobců?

Vladimír Michálek: Jako u každého poradenství, v tom IT je naprosto klíčovým parametrem úspěchu znalost zákazníka, jeho byznys prostředí a pochopení jeho potřeb a strategie. Konzultant, který zastupuje více dodavatelů, je tak daleko lépe schopen navrhnout řešení, které bude opravdu optimální. Navíc je schopen řešit projekty v daleko větším rozsahu a tím prohlubovat znalost zákazníkova prostředí.

Pokud si představím možnou úlohu poradenské firmy při dodávce nějaké IT zakázky, napadají mne dvě možnosti: buď se podílí již ve stadiu formulace projektu, aby pomohla připravit to nejlepší řešení, nebo naopak až po realizaci - aby spravila, co nefunguje. Se kterým z obou scénářů se potkáváte častěji?

U zákazníků, kde dlouhodobě působíme, jsme samozřejmě v roli navrhovatele řešení. U nových zákazníků se snažíme, abychom byli u projektů taktéž od samého začátku, je totiž snazší a levnější řešení správně navrhnout, než odstraňovat chyby – ovšem i s tímto scénářem se, samozřejmě, čas od času setkáváme.

Pokud se podílíte hned na přípravě nějakého projektu, povolá vás častěji zákazník nebo dodavatel?

Nejčastěji je v roli zadavatele samotný zákazník.

Mají nějaká specifika zákazníci z veřejné a institucionální sféry? Hledají u poradenských firem pomoc při vypisování nebo vyhodnocování výběrových řízení?

Ano, minimálně jedno specifikum je, že je každé výběrové řízení těchto subjektů pod daleko větším drobnohledem a tlakem všech zúčastněných po celou dobu průběhu zakázky. Samozřejmě to pak vytváří prostor pro konzultanty firem, které se na tuto oblast specializují. Se zákazníkem vytvoří od samého počátku celý koncept výběrového řízení a pomáhají i s vyhodnocováním uchazečů.

V minulém období byly firmy mnohem opatrnější ve výdajích za IT a prakticky se to projevilo škrty ve výdajích. Jak se to projevilo u vás - týká se omezování výdajů i oblast IT poradenství, nebo naopak krize probudila více zákazníků, kteří hledali poradce, aby jim pomohli přinést úspory?

Z našeho pohledu byly škrty v rozpočtech IT oddělení naopak velmi zásadní v oblasti konzultací. Pokud máte nižší rozpočet, budete, zcela logicky, řešit urgentní věci, což málokdy bývá v úrovni konzultací a poradenství. Samozřejmě existují výjimky, které využily tuto dobu pro přípravu rozsáhlejších projektů, ale bylo jich jen velmi málo.

Velké agentury často předpovídají "IT počasí" na mnoho let dopředu. Existují tak odhady, kolik bude telefonů, tabletů, počítačů, jaký bude objem dat a síťového provozu za pět i více let. Je možné na základě takových odhadů dělat reálné návrhy strategického rozvoje pro vaše zákazníky? Jak daleko dopředu se dívá v praxi vaše firma?

Podle našich dlouhodobých zkušeností má smysl dívat se dopředu zhruba na tři roky. V tak dynamickém prostředí, jako je IT, jsou totiž jakékoliv pokusy o delší předpovědi podobně úspěšné, jako u našich kolegů – meteorologů. Navíc – spousta renomovaných analytických firem, které odhady dodávají, je vytváří v rámci celosvětového trhu IT. Česká republika je poměrně značně specifickým trhem, který se na jednu stranu dokáže chovat velmi inovativně, na druhou stranu je značně konzervativní, což nebývá snadné pojmout v takovýchto analytických modelech. Situaci lze snadno demonstrovat na předpovědi staré zhruba pět let, podle které jsme měli být v současnosti de facto pouze v cloudových řešeních – a jak všichni víme, tato předpověď se, pro náš trh, rozhodně nenaplnila, naopak, o tom, zda vůbec cloud a jaký typ, se vedou stále dalekosáhlé diskuze.

Čtěte také:
→ Jaká je klíčová role poradenství v IT branži?
Na téma role a klíčové hodnoty poradenství v IT s námi diskutoval Martin Podveský, senior business consultant ve společnosti Komix.
→ Freeware neznamená software k neomezeně volnému použití
Česká republika již dávno nepatří k zemím, které vedou žebříčky nelegálního užívání softwaru. Často však dochází k tomu, že uživatel používá aplikaci protiprávně, aniž by to vůbec tušil. Výhodnější může být software šířený jako open source.

Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.

G+


Úvodní foto: archiv redakce




Komentáře