Efektivita analytického softwaru: zaostřeno na profit

Softwarové řešení, ať už z jakékoliv oblasti, musí vždy firmě přinášet konkrétní hmatatelné výsledky.

Efektivita analytického softwaru: zaostřeno na profit


Hlavním efektem je obvykle profitabilní růst, který můžeme rozdělit do dvou kategorií – růst výnosů a úspora nákladů. Na kombinaci těchto vstupů obvykle stojí business case, který je důležitou součástí rozhodovacího procesu. Reálné problémy, které firmy řeší a s nimiž jim mohou sofistikovaná technologická řešení pomoci, zahrnují například zvýšení hodnoty zákazníka (to je typické v bankovní sféře, ale i v retailu), odhalení pojistných podvodů ve sféře pojišťovnictví, optimalizaci skladových zásob v retailu nebo optimalizaci nákladů v IT apod.

Ptejte se na dodavatele

Kvalitní dodavatel vám obvykle dokáže předložit několik obdobných projektů nebo má k dispozici svůj dlouhodobý benchmark, jakých výsledků jeho řešení v minulosti dosáhla. Příběh amerického on-line retailera 1-800-Flowers.com se zdá být téměř učebnicovým příkladem, je to ale pouze jedna z mnoha firem, které dokážou díky technologickým řešením se svými daty pracovat a vytěžit z nich maximum pro svůj byznys. Tento americký „květinový on-line gigant“ nabízí služby nejen ve Spojených státech, ale květiny, sladkosti, vína, dárkové koše a další zboží dodává po celém světě – od Anglie přes Neměcko po Indii či Japonsko.

Miliony zákazníků je třeba mít opravdu pod kontrolou a je nutné znát zákazníky a dokázat jim nabídnout, co žádají, v pravý čas, což bylo pro tuto společnost klíčové. Po nasazení softwarového řešení SAS se zákaznická báze zvýšila z deseti na 30 milionů lidí, opakované nákupy vzrostly o deset procent a do obchodu se navrací více než polovina zákazníků, přičemž ti v nejhodnotnějších segmentech se vracejí k opakovaným nákupům ve více než 80 procentech. Díky dostupnosti analýz v reálném čase společnost ví, které personalizované nabídky skutečně padly na úrodnou půdu. Například na svátek Dne matek vzrostla míra konverze v on-line shopu ze 68 na 72 procent. Jsou to pouhé čtyři procentní body, ovšem vyjádřeno finančně jde o dodatečné miliony dolarů.

Ukazatele návratnosti investice

Na druhou misku vah je třeba „připočítat“ náklady na pořízení, implementaci a údržbu softwaru a to nejdůležitější, co zákazníka zajímá – tedy návratnost celé investice (ROI – Return On Investment) – je na světě. Návratnost investice obvykle používá jeden z následujících ukazatelů:

  • Payback – nejčastěji vyjádřen v měsících, je to nejjednodušší ukazatel, celosvětově používaný asi v 15 % rozhodnutí, mnohdy také jako sekundární doplnění.
  • Net Present Value (NPV) – čistá současná hodnota vyjádřená v penězích, která na rozdíl od paybacku zohledňuje i faktor času, používá se zhruba v polovině všech případů.
  • Internal Rate of Return (IRR) – vnitřní výnosové procento, ukazatel je používán asi ve 40 % případů.

Vraťme se ještě na chvíli k ukazateli payback, což je doba návratnosti investice, tedy čas, za který peněžní příjmy z investice vyrovnají počáteční náklady. Payback je jednoduchou metodou, která je srozumitelná i pro nefinanční manažery.





Úvodní foto: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 10/2013
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře