Ekonomika Office 365

E-mail a další kancelářské aplikace přes cloud jsou cestou, jak mohou firmy optimalizovat náklady, říká Martin Hruška, manažer divize Office v českém Microsoftu.

Ekonomika Office 365


Kolik zákazníků a uživatelů služby Office 365 v současnosti máte?

V komerční sféře aktuálně máme několik tisíc zákazníků s desítkami tisíc aktivních uživatelských účtů, přesnější bohužel být nemůžeme. Největší zastoupení mají středně velké firmy, největší masu uživatelských účtů zase představují velké korporace, kde máme jako referenční příklad společnost RWE. Ta v Česku využívá pět tisíc mailboxů v cloudu, ale díky přesahu do jiných zemí bude finální počet ještě vyšší.

Jaký je poměr cloudových uživatelů „třišestpětky“ v porovnání se všemi uživateli tradičních e-mailových služeb?

V rámci celé uživatelské báze číslo neuvádíme, nicméně z nově prodaných a obměňovaných e-mailových licencí tvoří Office 365 velmi významnou část, blížíme se k polovině. Naší ambicí do budoucna je maximalizovat prodej cloudových služeb, ale nikoliv na úkor zákazníka, který má nainvestováno do vlastní infrastruktury. Ano, cloud prosazujeme, ale jen do úrovně, kdy přináší skutečné výhody pro klienta, ne přes tuto hranici.

Je ekonomika hlavním důvodem, proč firmy přecházejí s kancelářskými aplikacemi do cloudu?

Martin HruškaJe to jeden z faktorů, podle kterých se manažeři firem rozhodují. Z nejnovější ekonomické studie společnosti Forrester Research vyplývá, že investice do Office 365 se středně velké firmě vrátí do čtyř měsíců, u menších uživatelů dokonce již za měsíc. Zároveň odhadují, že cloudová varianta e-mailu je v dlouhodobějším horizontu až o 40 procent levnější.

Když se vrátím k RWE, tak oni sami, díky interní kalkulaci zjistili, že přechodem na službu Exchange Online snížili náklady o padesát procent. Kromě toho připravují další projekty, které přinesou zaměstnancům usnadnění práce díky snadnému sdílení dokumentů, firemnímu chatu nebo videokonferencím (SharePoint Online, Lync Online). Logika Office 365 je obecně taková, že díky tomu mohou IT oddělení denní rutinu outsourcovat do služby a mají více času věnovat se podnikovým aplikacím a věcem, které firemní uživatelé chtějí.

Jaký podíl Office 365 je ambicí českého Microsoftu ve střednědobém horizontu?

Pro naši divizi představuje Office 365 hlavní směr, kterým jdeme, rozhodně to není žádný doplňkový či okrajový produkt. Ke každému produktu, který nabízíme, máme dnes alternativu v podobě on-line služby. Mým osobním cílem je, aby nadpoloviční většina e-mailů, kancelářských aplikací a služeb pro SharePoint a Lync (produkty pro efektivnější práci a spolupráci v týmech, videokonference, chaty atd. – pozn. red.) byla prodaná v rámci Office 365.

Mají čeští uživatelé větší obavy z bezpečnosti, nebo pravidelných plateb?

Spíše obavy ze změny a s tím související implementace. Ale na druhou stranu vnímám v posledních minimálně šesti měsících trochu otevřenější přístup. Může to i souviset s větší medializací, dosažením některých zajímavých referencí a uvedením Office 365 pro domácnosti, na spotřebitelský trh. Přístup lidí se začíná měnit, spousta si uvědomuje, že cloud tu není, aby nás nahradil, ale aby některé komoditní aplikace či nástroje přesunul do formy služby, a pomohl tak ušetřit za provoz.

Největším konkurentem v cloudových kancelářských aplikacích je Google. Je to ostrý souboj?

Nijak zásadně, ale samozřejmě se každý rád pochlubí zajímavou referencí. Jedním z našich zákazníků je třeba i Burza cenných papírů Praha, kde již nasadili Office 365. V tendru byly obě dvě strany, ale klient se nakonec rozhodl pro Office 365 jako dospělejší a více bezpečnostně vyhovující řešení.

Kdybychom však obě nabídky porovnávali komplexně, nelze říci, že by šlo o přímo srovnatelné konkurenční služby. To se týká možná jen základní funkcionality. Z tohoto pohledu je pak pro nás větší konkurencí vlastně každá bezplatná e-mailová služba. Pokud se ale seznámíte detailně s možnostmi Office 365, zjistíte, že tam, kde Google Apps končí, Office 365 teprve začíná – ať už jde o škálovatelnost služby, kombinace on-line a off-line režimu práce, uživatelskou zkušenost, napojení na firemní aplikace a podnikové procesy nebo možnosti administrace a bezpečnostních prvků.


Úvodní foto: Jiří Macich, ml.

Vyšlo v CIO Business World 9/2013
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře