Facebook proměnil zdi uživatelů na zdroj testování emocí

Psychologické testování trvalo řadu dní a nechtěně se do něj zapojilo asi 700.000 uživatelů této sociální sítě, s jejichž emocemi Facebook experimentoval.

Facebook proměnil zdi uživatelů na zdroj testování emocí


Uvedený pokus ovšem okamžitě vzbudil vlnu emocí. Pokud se v tomto případě nejedná o otázku právní, tak určitě etickou. Výzkumníci totiž manipulovali s pozitivními a negativními zprávami, které uživatelé viděli na zdech, a testovali jejich emoce. Pokus trval od 11. do 18. ledna 2012 a byl publikován v odborném časopise.

Předmětem pokusu bylo, že Facebook přechodně ovlivnil to, jaké typy příspěvků a fotografií se budou zobrazovat asi 700.000 anglicky mluvícím uživatelům této sítě. Znamená to, že viděli ne reálné, ale zmanipulované feedy svých přátel. Následně bylo zkoumáno, jak shlédnutí negativních nebo pozitivních informací emočně ovlivní jejich vlastní aktivity.  Podle Facebooku se jednalo o experiment, který zasáhl jen marginální podíl uživatelů, tedy asi jednoho z 2.500.

V souvislosti s tímto experimentem se Facebooku hodně vyčítá manipulace s emocemi uživatelů, kteří se dostali do pozice pokusných králíků. Protihlasy ale tvrdí, že se nejedná vlastně o nic nového. Že testování různých verzí obsahu se děje již dávno a že je zásadním nástrojem pro zvyšování výkonu komerčních webů. To je jistě pravda, pokud e-shop testuje, zda je lepší zelené nebo červené tlačítko Koupit a zda na něj klikne více lidí, pokud bude mít ikonu košíku, je to podle mne v pořádku. Ukazuje proměnným způsobem svůj vlastní obsah.

Pokud se jedná o mou zeď na Facebooku nebo třeba feed, který se generuje z mého blogu, tak jej považuji za své osobní (nebo chcete-li autorské) dílo. Pokud by někdo filtroval informace, které se zobrazují dalším uživatelům, tak by vlastně prezentoval mou osobnost odrazem v pokřiveném zrcadle. A to je věc, která by se nelíbila mně.

Zdroj: IDG News Service

Čtěte také:
→ Big data: otázky bezpečnosti a soukromí stále nezodpovězeny
Přístupy k ukládání, správě, analýze a sběru big dat jsou nové, což s sebou samozřejmě přináší i četné výzvy v oblasti bezpečnosti a soukromí.
→ Jen třetina uživatelů internetu si aktivně chrání své soukromí
Při příležitosti Dne bezpečnějšího internetu 2014 byly představeny výsledky již třetího ročníku průzkumu MCSI.

G+


Úvodní foto: © Ivonne Wierink - Fotolia.com




Komentáře