Informační dálnice: užitečná cesta pro SMB

Středně velké společnosti to vůbec nemají lehké. Už nejsou tak malé, aby je bylo lehké uřídit jen intuicí, ale na velké systémy, které by jim řízení a organizaci usnadnily, ještě nedospěly.

Informační dálnice: užitečná cesta pro SMB


Přesto je tu potřeba definovat alespoň základní pravidla a procesy. Zároveň značně roste potřeba spolupráce a komunikace ve firmě. Všechno už nevymyslí majitel/zakladatel.

Až donedávna to byla situace téměř neřešitelná. Instalace jakéhokoli podpůrného systému znamenala mít vlastní server, na něm spoustu softwaru... licence, aktualizace, hardware, energie, IT správce. A to nemluvím o situaci, kdy toto vše firma vybudovala a místo očekávaného růstu pak přišel útlum nebo jen zpomalení a nakoupené licence ležely nevyužité. Podobná představa je pro střední organizace téměř noční můrou, zatímco velké firmy s dostatečným kapitálem si s ní bez větších problémů poradí.

Alespoň donedávna to tak bylo. Dnes se ale ukazuje, že z hendikepu se snadno může stát výhoda. Na trhu se totiž objevily produkty (např. Ness iT Highway), které nabízejí zajímavou možnost: pořídit si celé IT jako službu. Tedy od nákupu koncových zařízení (počítače, notebooky, tablety či tiskárny) přes integrovaný informační systém až po služby související s konkrétním podnikáním. Kromě finančních úspor to přináší i mnohem větší flexibilitu.

Jádrem celého systému je integrační platforma, kterou pro uživatele představuje jednotná přihlašovací obrazovka, tzv. dashboard. Přihlášením na dashboard vás systém automaticky přijme do všech dílčích aplikací. Už žádné přihlašování desetkrát každé ráno. Na dashboardu má uživatel jednak rozcestník do všech částí systému a pak celou řadu konfigurovatelných portletů (jakýchsi widgetů), které tahají ze všech dílčích aplikací důležité informace, aby uživatel zjistil jediným pohledem, co je nového a jak si firma stojí. V neposlední řadě je s dashboardem spojená administrační konzole, ve které lze systém velmi jednoduše nastavovat. Definovat uživatele, přiřazovat je do rolí, přidělovat uživatelům práva či nastavovat dílčí parametry pro jednotlivé části. Instalace je maximálně jednoduchá, takže ji zvládne kdokoli i bez IT znalostí.

Zastavím se ještě u zmíněné integrace. Co znamená v praxi? Jednoduše schopnost jednotlivých dílčích aplikací vyměňovat si mezi sebou informace a sdílet data. Vzájemná synchronizace kontaktů, událostí a úkolů vás uchrání od nutnosti zaznamenat změnu telefonního čísla zákazníka na několika místech, a udržet tak v klíčových informacích aktuálnost a pořádek. V oblasti komunikace a týmové spolupráce se zmíněná IT Highway spoléhá na cloudové řešení společnosti Google.

Cloud posunuje možnosti spolupráce na zcela novou úroveň. Tím, že jsou data uložena na jednom bezpečném místě, o ně jednak nemůžete přijít a také může více lidí pracovat na jednom dokumentu, a to dokonce současně. Jen je potřeba naučit se jiným návykům, než je e-mailový ping-pong různých verzí jednoho dokumentu, ve kterém se dříve nebo později stejně ztratíte… Další obrovskou výhodou dat v cloudu je jejich trvalá přístupnost odkudkoli a prakticky na jakémkoli zařízení.

Podobně funguje i sdílení dat u cloudového ekonomického systému. Je jedno, máte-li vlastní účetní nebo jste účetnictví outsourcovali externí firmě. Dokonce můžete využít nabídku iT Highway a nakupovat účetnictví jako službu. Máte tak jistotu, že outsourcingová firma bude pracovat na stejném systému, a vy tak budete využívat výhodu sdílení dat v cloudu na maximum.





Úvodní foto: CIO.com

Vyšlo v CIO Business World 9/2013
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře