Jak lze bojovat s nekvalitními ICT projekty ve státní správě?

Přestože role informačních a telekomunikačních technologií ve společnosti trvale roste, chyběl v Česku dlouho jednotný a silný hlas, který by zastupoval odvětví ICT jako celek. ICT Unie ale v posledních dvou letech ukazuje, že oním hlasem, partnerem a někdy i oponentem, kritizujícím například chyby při vyhlašování tendrů a zakázek, dokáže být.

Jak lze bojovat s nekvalitními ICT projekty ve státní správě?


Na některé otázky ohledně stavu ICT odvětví a aktivit ICT Unie jsme se zeptali jejího prezidenta Svatoslava Nováka.

Co může odvětví ICT v ČR dělat s vlastním zhoršujícím se obrazem v očích veřejnosti? Často se dokonce zdá, že ICT v současnosti přebírá od stavebnictví štafetu v disciplíně předražených zakázek a cinknutých tendrů.

Na veřejnost se dostávají informace zejména o nepovedených projektech nebo těch, které jsou atakovány z politických a konkurenčních důvodů. Z toho lze pak vytvořit „senzační“ mediální zprávu, případně dosáhnout zrušení projektu a „vyoutování“ dodavatele. O projektech a realizacích, které jsou funkční a přínosné, se moc nehovoří. To je i chyba ICT průmyslu, že neinvestuje do publicity zdařilých projektů.

Zároveň nelze zavírat oči před některými „průšvihovými“ projekty ve veřejné správě, které bohužel kazí pověst celého ICT průmyslu. Stojí za nimi nezřídka např. netransparentní výběr dodavatelské firmy, případně neprofesionalita a neznalost ICT problematiky na straně zadavatele, tj. odpovědných úředníků (o nějakých „nekalých“ úmyslech nechci spekulovat), ale také nesolidnost či nedostatečná zkušenost s daným typem systému na straně dodavatele.

Jak lze podle vás bojovat s nekvalitními ICT projekty ve státní správě?

Stát musí zavést pořádek v oblasti výstavby informačních systémů, zajišťovat profesionální řízení ICT napříč všemi resorty. Vláda musí mít orgán, který dozoruje přípravu a realizaci státních informačních systémů včetně telekomunikací. Stát – vláda – by měl brát vážněji doporučení ICT průmyslu, jmenovitě ICT Unie, která pravidelně předkládá návrhy řešení pro zvýšení kvality projektů a procesů jejich zadávání a realizace. Na straně soukromého sektoru by bylo vhodné opět prosazovat principy „Dobrých mravů v ICT“. Ne všichni však zřejmě budou ochotni je dodržovat, zvláště když pak jde o tvrdý konkurenční boj a strana zadavatele podléhá lobbistickým aktivitám.

Pokud se podíváme na velké ict projekty ve státní správě z posledních let, které byste označil za velmi úspěšné a proč? Které naopak selhaly a z jakého důvodu?

Všechny velké projekty doprovázejí různé fámy nebo i skutečná kritika funkčnosti. Přesto je třeba vyzvednout např. Czech Point – kontaktní místo veřejné správy – a informační systém datových schránek. Problémy však začnou vznikat, pokud nejsou systémy dokončeny nebo využívány pro další zprovozňované agendy státu. Také velmi prospěšné pro občany i firmy jsou registr katastru nemovitostí a portál Justice. Určitě lze jmenovat i další, jako jsou základní registry.

Občas se nám zdá, že českému ICT chybí hrdinové nebo nebo reálné příklady projektů, s nimiž jsou všichni spokojeni a které perfektně fungují. Dokáže s tím ICT Unie něco udělat?

Plně s vámi souhlasím. Chybí jak český „Al Gore“, který by nesl na nejvyšší vládní úrovni prapor moderního ICT, tak se nějak nedaří propagovat a realizovat výraznější pozitivní kroky v e-governmentu. ICT Unie již svou vlastní existencí a díky aktivním členům realizuje politiku posunu ICT vpřed, v tuto chvíli především do řad státní správy. Na okruh širší veřejnosti se teprve chystáme. Ale pokud nebudeme mít pragmatické partnery na straně vlády, půjde to velmi těžce.

(Kráceno pro on-line vydání.)


Úvodní foto: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 12/2012
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře