Paradoxy ekonomického rozhodování: Místo pro specializaci

Zatímco ekonomické rubriky médií se plní aktuálním zpravodajstvím, trochu v ústraní probíhají akademické výzkumy studující obecnější ekonomická témata. Výsledky jsou mnohdy nečekané. Nebo alespoň zábavné.

Paradoxy ekonomického rozhodování: Místo pro specializaci


← Paradoxy ekonomického rozhodování: Krása lesklých mincí 

Počasí a barvy aut

Nikoho nepřekvapí, že si pod vlivem teploty kupujeme pivo, nebo naopak grog. Ale podobná vazba platí i pro zásadnější transakce, kde by se zdálo, že si je důkladně promyslíme a nenecháme se rozptylovat nahodilostmi.

Tým, v jehož čele stál Jorge Silva-Risso z University of California v Riverside, zkoumal, jak se prodeje různých typů zboží liší podle venkovní teploty. V nejteplejších dnech stoupne o 8 % prodej kabrioletů, sněžení řádově stejně zvedne prodej aut s pohonem na všechna čtyři kola. Když je teplo nebo jasno, méně se prodávají černá vozidla. V létě jsou lidé mnohem ochotnější připlatit, pokud je součástí kupovaného domu zahradní bazén.

Místo pro specializaci

Některé oblasti obývá velký počet živočišných druhů, jiné menší. V ekologii platí následující obecné pravidlo: vzácné druhy žijí v komplexních systémech. Tam, kde najdeme jen pár druhů, půjde téměř jistě o ty, které jsou rozšířené plošně. Málo se vyskytující druhy jsou prostě specialisté, kteří se mohou uplatnit jen tam, kde funguje „pyramida“ od druhů základních. Platí pro ekonomiku nějaká paralela? Najdeme v malém městečku úzce specializované a výjimečné firmy, nebo soubor ekonomických aktivit prováděných v malém městě bude jen podmnožinou města velkého? Studie vědců z MIT (vedoucí týmu prof. Hidalgo, publikováno v PLoS ONE) došla k závěru, že víceméně platí druhá možnost.

Vznik a zánik různých odvětví v určitých lokalitách jsou tedy nenáhodné. V méně komplexním prostředí specializovaný průmysl snadněji zaniká, v komplexnějším se s větší pravděpodobností objevuje. V tomto smyslu lze prý vývoj ekonomiky do určité míry (statisticky) předvídat.


Úvodní foto: © rangizzz - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 2/2013
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře