Při pořizování cloudových služeb jsou aktivnější menší společnosti

O zkušenostech z celého regionu CEE při pořizovaní cloudových služeb s námi hovořil Tomáš Krátký, Director Products and Services ve společnosti Profinit.

Při pořizování cloudových služeb jsou aktivnější menší společnosti


CIO Business World: Je možné vysledovat jaký typ firem/korporací je nejaktivnější v pořizování IT služeb prostřednictvím cloudu?

Tomáš Krátký: Z naší zkušenosti napříč celým CEE regionem jsou to primárně menší společnosti, pro které je efektivnější a jednodušší využívat služby z cloudu než si budovat vlastní infrastrukturu, řešit provozní problémy, atd. V současnosti se pak objevují první vlaštovky i mezi velkými společnostmi, zatím se ale jedná primárně o služby jako email nebo kalendář. Na druhou stranu ale můžeme potvrdit, že v těchto týdnech velmi aktivně jednáme  se středně velkou bankou na dálném východě o spuštění našeho řešení internetového bankovnictví pro retail ve formě SaaS.

Který z distribučních modelů (SaaS, PaaS, IaaS) je aktuálně nejrozšířenější a který vykazuje největší růst?

V současnosti je asi nejrozšířenější model IaaS. Vidím zde ale posun a myslím, že do budoucna bude hrát primární roli SaaS. Pro menší podniky určitě, v případě velkých společností, které si budují vlastní privátní datová centra, a cloud je pro ně efektivním řešením výkonových špiček, se asi situace tolik nezmění.

Je prvotním cílem firem, využívajících IT služby prostřednictvím cloudu úspora nákladů?

Úspora nákladů je významný faktor. Důležitá je ale i flexibilita a rychlost rozvoje cloudových řešení a svou roli hraje také eliminace rizik spojených s využitím nového typu služeb/produktů.

Existují ve Vaší společnosti kvalifikované odhady, jaké finanční úspory mohou uživatelé cloudových služeb dosáhnout?

Tato otázka je velmi závislá na velikosti organizace a typu služby.

Které hlavní výhody (vedle ekonomické efektivity) oceňují čeští uživatelé IT služeb přes cloud?

Jak jsem uvedl výše – flexibilita, rychlost rozvoje a eliminace rizik – snadno lze službu vyzkoušet, není nutné dlouho čekat, implementovat technologie, atd. Vše je jednodušší a přímočařejší.

Lze tento zvýšený zájem popsat v procentech, či alespoň odhadnout jak výrazný je to trend v kontextu dalších změn ve vašem oboru?

SaaS, resp. cloud obecně je určitě podstatné téma, ale vnímám ho spíše jako platformu, která některé zásadní věci umožňuje. Z pohledu našich klientů je daleko významnějším trendem probíhající digitalizace služeb, nástup chytrých telefonů, vysoká dostupnost internetu a stále rostoucí očekávání a nároky koncových zákazníků.

Zaznamenali jste případ, kdy se cloudové řešení u nějaké firmy neosvědčilo a nastal návrat ke "klasickému řešení"?

Typicky se jedná o situace, kdy má poskytovatel služby nevhodně nastavený licenční model, který není efektivní pro větší množství uživatelů.

Jaké jsou hlavní obavy zákazníků před přechodem na cloudová řešení? Jsou některé z nich oprávněné?

Ztráta kontroly, primárně nad daty. To je myslím absolutní číslo jedna. Obavy jsou to samozřejmě neoprávněné v situaci, kdy poskytovatel služby garantuje umístění dat v určitém geografickém regionu.

 

Čtěte také:
→ Stane se rok 2014 rokem cloudu?
Cloudové služby se stále vylepšují a nabývají na rozsahu. Zlomovým byl, zdá se, již loňský rok, letos by však mohl cloud naplno prorazit v mnoha dalších společnostech a ukrojit si ještě větší část tržního koláče.
→ Čtvrtina cloudových poskytovatelů do roku 2015 zanikne
Podle Gartneru čelí ti, kteří využívají cloud, v nejbližších dvou letech vážnému riziku, a to kvůli velké pravděpodobnosti, že jejich poskytovatel zmizí z trhu, a to akvizicí nebo kvůli tlaku konkurence.

G+


Úvodní foto: archiv redakce




Komentáře