Rozvoj mobilních podnikových aplikací

Rozhovor s Martinem Jirmannem, generálním ředitelem ABRA Software.

Rozvoj mobilních podnikových aplikací


Jaký software můžeme řadit mezi mobilní podnikové aplikace?
Pokud se bavíme o podnikových aplikacích určených pro mobilní zařízení, jsou to jakési nadstavby nebo napojené aplikace na základní informační systém a jsou provozovány na mobilech nebo tabletech.

Boom mobilních aplikací již určitě zažíváme. Kam to celé směřuje?
Význam mobilních aplikací se bude ještě stupňovat. Spousta lidí přichází na to, že vlastně notebook nepotřebuje, že jim např. v domácím prostředí postačuje tablet na to, aby se večer podívali na internet.

Mobilní zařízení přicházejí se zjednodušeným stylem práce. Musí to samé nabízet aplikace určené pro mobilní zařízení?
Mobilní aplikace jsou přizpůsobeny hardwaru, jsou zjednodušené. Nejsou tak košaté a funkčně rozsáhlé jako aplikace desktopové. To je ale tím, že například obchodník v terénu nepotřebuje úplně všechny funkce informačního systému.

Mají podnikové aplikace ambici nahradit ty desktopové?
V tuto chvíli tomu tak není. Jde například o velikost displeje: pokud řešíte složitější úkony, například ve výrobě, v rozpočtování atp., tak vám nebude stačit displej mobilu na to, abyste se zorientovali v číslech nebo ve složitém workflow. Tato zařízení se budou s desktopovými doplňovat. Jejich cílem není nahradit je.

Jde tedy o pouhé nadstavby složitějších softwarových aplikací?
Ne, tak to mu není. Jsou určité aplikace, které fungují jen na mobilech a tabletech, ale pokud jde o podnikový informační systém, tak nejde o náhradu, ale doplněk.

Jaké podnikové aplikace nabízí ABRA pro mobilní zařízení?
Těch aplikací je několik. Jednou z nich je ABRA iGATE, což je jakési mobilní kukátko na data informačního systému.  Další aplikace tohoto typu je Mobilní obchodní systém, který zajišťuje sběr objednávek a prodej z vozů a další klasické obchodní činnosti obchodních cestujících. Aplikace, která je těsně před dokončením, je ABRA mGATE. To je specializovaná aplikace určená pro platformu Android, která přináší uživateli na mobil funkce spojené s kompletním adresářem a seznamem firem, který je uložený v informačním systému ABRA.

Jakákoliv mobilní aplikace na mobilním zařízení předpokládá datové připojení. Jak moc je připojení náročné? Bavme se např. konkrétně o mGATE.
Mobilní aplikace jsou psané tak, aby byly hodně rychlé a aby nevyžadovaly hodně dat. Jsou optimalizované pro přenos dat. Pracují s tzv. vyrovnávací pamětí (Cache), využívají optimalizační technologie. Na straně ABRY musí existovat rychlý interface, rychlá brána do ABRY, když to řeknu lidově. My dnes máme v provozu speciální REST rozhraní, které využívají všechny naše mobilní aplikace. Jeho odezva je v řádech milisekund. Takže když mi zazvoní telefon, tak v řádu jednotek milisekund mám informace o volajícím, které jsem si stáhnul z ABRY.

Jsou nějaká skutečně reálná rizika v používání cloudových mobilních aplikací? Jsou z poslední doby nějaké případy masovějšího zneužití dat?
Rozdělme toto téma na zabezpečení a bezpečnost. Zabezpečení chápu jako robustnost řešení, která zabezpečí ochranu proti výpadku, garanci servisní úrovně a dostupnosti. Pokud nemohu investovat horentní částky do zabezpečení, nikdy nedosáhnu jako jednotlivec, jako firma, té úrovně, jako mohou nabídnout dobří poskytovatelé těchto služeb. Zdůrazňuji dobří. Pokud bych já měl pro byznys využít cloudového poskytovatele, určitě bych použil někoho ze skupiny největších: Amazon, Microsoft, Google, IBM, Oracle, RackSpace. Jsou to prověření poskytovatelé, kteří si nemohou dovolit dělat chyby a za druhé mají kapitál, který investují do bezpečnostních technologií. Firma, která si postaví Cloud na zelené louce a začne tuto službu poskytovat pro 50 zákazníků, bude mít těžko možnost investovat desítky miliónu do zabezpečení, na to jí ti zákazníci nevydělají.
K té bezpečnosti a zneužití dat. Nějaké případy jsou známé. Vzpomínám na ukradení čísel kreditních karet uživatelů Playstationu. Takovéto riziko samozřejmě bude vždycky. Není ale jen u cloudových služeb. Existuje třeba při nákupu v e-shopech. Jakýmkoliv způsobem komunikuji přes internet, tak sděluji citlivá data a existuje riziko, že se k těm datům někdo dostane. Nemusí to být ani otázka technologie. Stačí, aby na druhé straně byl člověk, který má k datům přístup a řekne si, že ta data ukradne. Takovéto riziko tady bude vždycky a my se budeme muset naučit s tímto rizikem žít. Musíme se taky svým chováním přizpůsobit a počítat s tím horším. Tzn. např. mít kreditní kartu speciálně na internetové nákupy a na ní si držet minimální zůstatek. Pokud budeme připraveni na to horší, ono se nakonec stane to lepší.

Otevírají podnikové aplikace určené pro mobilní zařízení trh směrem do světa?
Ano. Už jen z důvodu toho, že nejsou funkčně tak rozsáhlé a jejich lokalizace je tak výrazně levnější než těch lokálně dodávaných velkých aplikací. Druhý předpoklad je existence distribučních kanálů jako Google Play, AppStore, které mají kontakty na miliardu lidí. To dává  trhu aplikací neskutečný potenciál.


Úvodní foto: Abra




Komentáře