Meziročně vzrostlo nakupování přes mobilní telefony dvojnásobně

Dalšímu růstu ale škodí nepřipravenost e-shopů a komplikované formuláře, vyšlo ze studie Český košík roku, která prověřila Top 120 českých e-shopů.

Meziročně vzrostlo nakupování přes mobilní telefony dvojnásobně


Jak se nakupuje na českých e-shopech, zkoumala studie Český košík roku, která se konala již druhým rokem. Dvouměsíční hodnocení TOP 120 e-shopů, které reprezentují odhadem 70 % obratu českého e-commerce trhu, probíhalo letos se speciálním zaměřením na nakupování přes mobilní telefony. Studie ukázala, že v meziročním srovnání roste počet e-shopů, které mají mobilní verzi webových stránek. „V loňském roce měla pouhá čtvrtina e-shopů mobilní verzi webových stránek. Nynější studie ukázala, že mezi TOP 120 e-shopy má mobilní verzi 43 % e-shopů, což je značný posun k budoucnosti, protože dle odborníků i celosvětového vývoje bude mobilní nakupování důležitou součástí celého e-commerce,“ vysvětluje Lukáš Hurych, organizátor studie a Product Director platební služby Twisto.cz. Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy celkového nákupního procesu. Stejně jako v loňském roce, pouze 7 procent e-shopů nabízí expresní dodání zboží v den objednání. A pouhá čtvrtina e-shopů informuje v košíku o přesném datu doručení.

Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie, kterou vytvořili přední specialisté na internetové nakupování. Data ukázala, že stejně jako před rokem třetina e-shopů automaticky nutí zákazníky zařadit se do newsletterové databáze. Zlepšila se přehlednost košíku, kdy nyní má pouhých 14 % e-shopů nepřehlednou nabídku možnosti platby a dopravy.

Vítězem je Alza.cz

V komplexním testování, které se skládalo ze 480 uživatelských testů a zhodnocení více než 200 parametrů, zvítězil největší český e-shop Alza.cz. Na druhém místě se umístil e-shop Insportline.cz a na třetím skončil Sportobchod.cz. „Studie ukázala, že nákupní proces prostřednictvím webu a telefonu jde ruku v ruce. E-shopy, které mají maximálně optimalizované procesy v nákupním košíku, mají zároveň jedny z nejlepších mobilních nákupních procesů,“ doplňuje Hurych.

Nakupování přes mobily roste

„Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je stručně řečeno nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ komentuje Hurych.

Růst mobilních nákupů předvídají také další odborníci:

„M-commerce roste každý rok o 100 % a nezdá se, že by se růst zastavil. V USA už e-commerce weby mají více návštěvníků z mobilu než z desktopu a přesně tam také míříme a zanedlouho tam budeme.“ Tomáš Braverman, Managing Director Heureka.cz.

„Postupně vidíme výrazný přesun e-commerce směrem k mobilním přístrojům. Ať už jde o nativni aplikace nebo mobilní weby, je zde obrovsky potenciál. Tento přesun uživatelů na mobilní platformy bude dle všech indicií dále postupovat a pro většinu e-commerce obchodníků to bude nutnost, pokud nebudou chtít ztrácet obchodní příležitosti. V České republice toto zaznamenáváme s časovým odstupem, ale není pochyb, že mobilní nákupy budou pro obchodníky důležitým kanálem,“ dodává Lubo Smid, COO a spoluzakladatel vývojářského studia STRV.
 
„Můj odhad je, že do desítek let půjde v České republice většina transakcí přes mobil. Plno uživatelů přeskočí desktop a smartphone bude jejich první počítač. Mobilní web není menší desktopový ani responzivní. Dobré příklady bych hledal v Číně, Japonsku. Mobilní web je vlastní platforma, jiné použití, v jiný čas, jiným způsobem s jinými možnostmi.“ Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Miton.

„Mobilné telefóny sú dôležitým nákupných kanálom už v súčasnej dobe. Sú obory, kde sa mobil podieľa významným percentom na celkovom počte objednávok. Pre ostatné obory stále mobil zostáva dôležitý kanál, kde si ľudia vyhľadávajú informáciu a utvárajú rozhodnutie o tom, čo a kde kúpiť. Ak vás na mobile človek nenájde, alebo informácie na ňom sú neprehľadné, tak s veľkou pravdepodobnosťou o zákazníka prídete.“ Veronika Rojkovičová, Account Director H1.cz

Zdroj: www.ceskykosikroku.cz


Úvodní foto: shopping-1 © 3ddock - Fotolia.com




Komentáře