Hlavní navigace

Projekt Český košík roku otestoval uživatelskou přívětivost českých e-shopů

10. 9. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © goodluz - Fotolia.com
Jak pohodlně se nakupuje na českých e-shopech? 110 největších internetových obchodů, které reprezentují přes 70 % celého trhu, prošlo dvouměsíčním testováním v rámci projektu Český košík roku.

V ČR tak vznikla unikátní studie, která mapuje prostředí internetového nakupování. Testování prověřilo rychlost a jednoduchost nakupování, přehlednost a nabídku možností dopravy a plateb, rychlost zákaznického servisu nebo nabídku doplňkových služeb.

Z projektu vyšli tři vítězové - Datart.cz díky nejpřehlednějšímu košíku, FashionDays.cz s nejlepší zákaznickou podporou; celkovým vítězem se stal nákupní klub BigBrands.cz.

Hodnocení e-shopů probíhalo anonymně v laboratorních podmínkách. Nejlépe hodnocené e-shopy a detailní informace o studii naleznete na speciální webové stránce: www.ceskykosikroku.cz.

Zajímavá zjištění a zjištěné problémy:

  • Nejrychlejší nákup od výběru zboží až po potvrzení objednávky trval 40 sekund, ten nejpomalejší přes 5 minut.
  • 54 % e-shopů nabízí dopravu zdarma při dosažení určité hodnoty objednávky, 6 % e-shopů nabízí dopravu zdarma bez ohledu na hodnotu objednávky. Všechny e-shopy nabízejí dobírku, 23 % e-shopů má dobírku zdarma.
  • 31 % e-shopů v průběhu objednávky neukazuje celkovou hodnotu zboží v košíku, 41 % neaktualizuje cenu objednávky při výběru dopravy a platby.
  • 18 % e-shopů má nepřehlednou nabídku způsobu dopravy a platebních metod.
  • 10 % e-shopů umožňuje vrátit zboží bez udání důvodu v delší době než zákonem daných 14 dnů.
  • Jen 25 % e-shopů má internetové stránky přizpůsobené prohlížení v mobilních zařízeních.
  • 10 % e-shopů neodpovědělo na e-mailový dotaz, průměrně se odpovědi zákazník dočká za 7 hodin.

Projekt Český košík roku realizovala platební metoda Twisto ve spolupráci s předními experty na český internet (APEK, Heureka, H1.cz, Acomware, Skrz, Jan Kvasnička) pod patronací Ondřeje Rašky ze společnosti Miton.

„V posledních dvou měsících jsme realizovali 900 uživatelských testů a hodnotili jsme téměř 200 kritérií. Výsledky studie poukazují na některé nedostatky, které jsou zároveň příslibem, že internetové nakupování má prostor ke zlepšení, což povede k růstu celého trhu,” komentuje studii Lukáš Hurych ze společnosti Twisto, který projekt po celé dva měsíce vedl. „Českým košíkem roku jsme chtěli rozvířit vody českého internetu. Naším cílem bylo vytvořit komplexní metodiku pro hodnocení internetových nákupních procesů. Zároveň jsme chtěli zmapovat stav českého trhu internetového nakupování. Například nás překvapilo, že ačkoliv se velmi často mluví o expresní dopravě, v den objednání umí zboží doručit pouhých sedm procent e-shopů, o víkendu to jsou pouhá dvě procenta,” doplňuje Hurych.

Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz připomíná, že recenze a hodnocení hrají při online nakupování důležitou roli. Z projektu také vyplynulo, že 74 % e-shopů v košíku používá doporučení Heureky „Ověřeno zákazníky” a 29 % e-shopů zdůrazňuje v košíku členství v APEK - Asociace pro elektronickou komerci.

Popularita nakupování online roste. „Z našeho výzkumu vyplývá, že 29 % zákazníků nakupuje na internetu alespoň jednou měsíčně. Při výběru e-shopu jsou nakupující konzervativní a rádi se vrací k obchodníků, s kterými mají pozitivní zkušenosti. Velice důležitým aspektem pro úspěch e-shopu je tedy nabídka kvalitních služeb a dodržování slibů zákazníkům. Nejčastějším zákazníkem českých e-shopů jsou ženy ve věku 25 až 34 let z Prahy,“ komentuje růst internetového nakupování Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Práce s košíkem může e-shopům značně pomoci zvýšit konverzní poměr. „Optimalizace nákupního košíku dnes e-shopy stále více zajímá, protože dokáže významně zvýšit konverze. Doprava zdarma může přinést zvýšení průchodnosti košíku z běžných cca. 40 % až na 50-55 %. Retargeting nebo e-mailová kampaň na opuštěný košík mohou získat zpět 5-10 % objednávek, které by jinak prodejce ztratil,” říká k Českému košíku roku Ondřej Klega, E-commerce Consulting Leader ze společnosti Acomware.

Česko je rájem e-shopů, je jich okolo 38.000. Jejich výkon je ale rozdělen velmi asymetricky, jak ukazuje odhad, že 110 zkoumaných e-shopů představuje 70% objemu české e-commerce.

Cloud24

Čtěte také:
→ E-commerce v Evropě vyrostla loni o 16%
I u nás se už jedná o lukrativní byznys: obraty e-commerce v ČR dosáhly 70 miliard Kč. V celé Evropě to bylo 363 miliard Eur.
→ Zákazníci chtějí ušetřit za odběr zboží
Dle průzkumu předního českého internetového prodejce požadují zákazníci osobní odběr zdarma ve výdejnách vzdálených do 20 km od bydliště, které jsou otevřené i o víkendu.

G+

Byl pro vás článek přínosný?