Webový obsah v kontextu

Pro úspěch je nutné předpovědět aktuální potřeby uživatele. O podmínce poskytovat webový obsah ve správném kontextu nikdo nepochybuje. Ovšem realita ukazuje, že často využíváme jen část možností.

Webový obsah v kontextu


Když Google před mnoha lety začal ukazovat různým uživatelům různé výsledky vyhledávání, bylo to často přijato se smíšenými pocity, a to jak ze strany majitelů stránek, tak i ze strany samotných hledajících. Byla to nereprodukovatelnost výsledku, která působila nejistotu.

Dnes o podmínce poskytovat webový obsah ve správném kontextu nikdo nepochybuje. Ovšem realita ukazuje, že často využíváme jen část možností, které nám současné technologie poskytují.

Mobilní kontext

Lavinovité rozšíření mobilních zařízení a dostupné konektivity učinil mobilní kontext klíčovým faktorem dnešního webu. Svědčí o tom i fakt, že koncept „mobile friendly“ se ani pořádně neohřál a už je nahrazován konceptem „mobile first“.

Patrně nejrozšířenější metodou podpory mobilních zařízení je tzv. responzivní design webu. Jde o jednoduchý pasivní systém, kdy se velikost a uspořádání jednotlivých prvků stránky automaticky přizpůsobí obrazovce uživatele, a to především na základě její velikosti nebo orientace. Výhodou je jednoduchost a především to, že se vystačí pouze s jedinou verzí webových stránek pro mobilní i stolní zařízení. V jednoduchosti je ale i slabina konceptu, jeho možnosti jsou omezené.

V praxi to často dopadá navíc tak, že na všech zařízeních se zobrazuje stejný obsah, pouze jinak formátovaný; možnost kontextového skrývání nebo naopak zobrazování části obsahu se často vůbec nevyužívá. To je patrně v důsledku nepochopení odlišných potřeb mobilního uživatele, kterému by bylo možné nabídnout třeba stručnější texty nebo akční tlačítka místo odkazů jako snáze použitelné ovládací prvky.

Praxe a výhledy

Jaké jsou tedy možnosti poskytnout uživateli obsah, který bude v daném kontextu pro něj nejpřínosnější? Výčet nebude úplný, ale i tak se můžete zamyslet nad tím, zda právě váš web uvedené techniky využívá. A jestli není prostor pro další upřesnění kontextu kombinací více parametrů.

  • Lokace: Stanovení země nebo regionu návštěvníka podle IP adresy je klasikou, která umožní nabídnout výchozí jazyk nebo měnu. Dnešní geolokační API jdou dál a je možné zjistit aktuální zeměpisné souřadnice. To umožní rozlišit uživatele v kontextu toho, zda web prohlíží z domova, je v blízkosti, nebo dokonce na daném místě. Tak je třeba možné nabídnout mobilním uživatelům nejbližší provozovnu nebo dát specifickou nabídku pro návštěvníka, který prohlíží web přímo na kamenné prodejně.
  • Uživatelské preference: Ty mohou být explicitně vyjádřené třeba v uživatelském profilu nebo zjištěné implicitně volbami během prohlížení. Dále může jít behaviorální analýza, která zpracuje data z předchozího chování na webu, návštěv z odkazujících webů nebo z vlastních newsletterů a zkombinuje je s analýzou prokliků z reklamních systémů. Sledování chování uživatelů na webech třetích stran, jako jsou třeba sociální sítě, také pomalu přestává být z kategorie sci-fi.
  • Čas: Roční období, konkrétní den, nebo dokonce i denní doba se často využívají v marketingové praxi, např. pro sezónní nebo last-minute nabídky. Stejně tak ovšem může představovat kontext potřeb uživatele.

Pokud budete chtít uživatelský kontext implementovat pro poskytování obsahu, můžete se inspirovat u těch, kdo jsou v této oblasti na špici. Mezi lídry patří především reklamní systémy. Ty jsou již schopny poskytovat kontextově relevantní reklamu na základě behaviorální analýzy chování uživatelů.


Úvodní foto: ra2 studio (fotolia.com)

Vyšlo v CIO Business World 6/2016
Časopis lze koupit se slevou 20 %



Komentáře