Češi jsou při přihlašování do internetového bankovnictví opatrnější

Některé nešvary ale přetrvávají: V souvislosti s řadou upozornění na nebezpečí phishingu v posledním roce je 80 % klientů bank opatrnější při práci s internetovým bankovnictvím, 95 % respondentů má nainstalovaný antivirový program a 90 % se do internetového bankovnictví přihlašuje jen ze svého počítače. Rizika přetrvávají v nesledování historie přihlašování a nekontrolovaném přístupu dětí k počítači.

Češi jsou při přihlašování do internetového bankovnictví opatrnější


Většina klientů bank využívající internetové bankovnictví si uvědomuje riziko možného odcizení a zneužití přihlašovacích údajů. Čtyři pětiny uživatelů jsou při práci se svým počítačem, po upozornění na nebezpečí phishingu v posledním roce, opatrnější. Přesto zůstávají některé rizikové oblasti podceňované, jako například sledování historie přihlašování do internetového bankovnictví nebo nekontrolovaný přístup dětí na počítač. Tyto hlavní závěry vyplývají z průzkumu, který pro Komerční banku zpracovala agentura IPSOS. Průzkumu se zúčastnilo 1050 respondentů z celé České republiky.

„Přístup Čechů k zabezpečení svých počítačů, ze kterých se přihlašují do internetového bankovnictví, se v posledním roce výrazně zlepšil. To je rozhodně pozitivní informace, protože Česká republika je zemí určenou pro testování stále sofistikovanějších způsobů, jak vykrást účet přes napadený počítač uživatele,“ uvedl Mojmír Prokop, manažer Distribučních kanálů a Customer Intelligence Komerční banky.

Průzkum dále potvrdil, že 95 % respondentů používá nějaký antivirový program a 83 % neotevírá přílohy a odkazy v mailech od neznámých odesílatelů. Poměrně pozitivně lze hodnotit i přihlašování do internetového bankovnictví z neznámých počítačů, který nikdy nebo občas využije jen desetina dotazovaných.

Podle Mojmíra Prokopa je však potřeba zlepšit tři oblasti. „Velmi rizikové je stahování nelegálního softwaru, který běžně využívá více než 20 % respondentů. Důrazně však doporučuji, aby klienti bank sledovali historii přihlašování do internetového bankovnictví, což pravidelně dělá jen 47 % dotazovaných. Rizikové je rovněž nechat své ratolesti bez dozoru na počítači, ze kterého se následně přihlašujete na svůj účet v bance. Běžně se tak děje u 36 % respondentů,“ doplnil Mojmír Prokop.

Společně bezpečně - pod tímto heslem začala Komerční banka od letošního března upozorňovat své klienty na hrozby spočívající v malé obezřetnosti či nedostatečné ochraně počítače při používání internetového bankovnictví. Současně s tím, jako první a jediná banka na tuzemském trhu, doporučila bezplatnou instalaci bezpečnostního softwaru Trusteer Rapport od společnosti IBM, který je ověřeným produktem používaným klienty významných bank po celém světě. Tento nástroj zjišťuje a odstraňuje většinu škodlivého finančního softwaru a „léčí“ infikované počítače.


Úvodní foto: © goodluz - Fotolia.com




Komentáře