Děti odhadují, že internet funguje už minimálně 50 let

Zodpovědnému užívání učí další ročník projektu IN(ternet) Generation.

Děti odhadují, že internet funguje už minimálně 50 let


Děti po celém světě se dnes rodí do tzv. digitálního světa, světa internetu a komunikačních technologií. Berou toto prostředí jako samozřejmost a často nevnímají téma zodpovědného chování ve webovém rozhraní jako něco, co by se jich mohlo týkat. Přitom bezpečné užívání internetu není jediným tématem, se kterým by měly být obeznámeny – témata jako zanechávání digitálních stop, rozdílnost komunikace online a offline, vnímání fungování internetových reklam či efektivní vyhledávání a citování internetových zdrojů jsou málokdy dětem přiblížena a vysvětlena. Proto vznikl vzdělávací projekt IN(ternet) Generation, který se zaměřuje na vzdělávání žáků základních škol i jejich učitelů a rodičů a také letos pokračuje ve vzdělávání učitelů po celé ČR. 

Hlavním cílem projektu je poskytnout dětem ve věku 7 - 12 let vzdělání v oblastech etického, efektivního, pokročilého a bezpečného užívání internetu. Projekt, který vyvinul European Leadership & Academic Institute (ELAI) v blízké spolupráci s českými pedagogy a také s českým Google a Vodafone, by měl sloužit jako pilot pro širší užití v zemích EU.

IN-Generation se zaměřuje na všechny 3 cílové skupiny. Učitelům přináší příklady a základní metodologii, nástroje k výuce a podkladové materiály, krátké aktivity do vyučovacích hodin i celé výukové plány pro samostatnou i skupinovou práci ve třídě upravené rovněž pro výuku bez internetu, počítačů či interaktivních tabulí, včetně prostoru a podmínek pro další tvorbu vzdělávacích materiálů a jejich sdílení s ostatními kolegy. Rodičům nabízí nástroje pro domácí vzdělávání dětí. Pro děti jsou připraveny interaktivní materiály, mobilní hra i zajímavý portál, kde si mohou osvojit potřebné dovednosti a znalosti. Děti se aktivně podílely již na samotném vývoji nástrojů a portálu. Výsledný projekt jim nabízí prožitkové aktivity, které je vedou k přemýšlení, analýze a k debatě o celé problematice chování na internetu. Tím je IN-Generation opravdu jedinečný.

Projekt poskytuje pedagogický materiál věnovaný správnému užívání internetu pro učitele či rodiče a zapadá do dlouhodobé strategie MŠMT pro digitalizaci českého školství. „Takové projekty považuji za velice důležité. Ministerstvo školství v rámci své Strategie digitálního vzdělávání, která jasně popisuje vizi vzdělávání v digitálním prostředí, chystá v tomto směru konkrétní opatření. Jedním z nich bude chystaná změna Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, která se zaměří na posílení digitálního vzdělávání už na prvním stupni základních škol,“ poskytla vyjádření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.

Školení po České republice realizuje vzdělávací expert a bývalý ředitel základní školy Litomyšl, Daniel Janata. Přidává své postřehy z praxe: „Děti odhadují, že internet je tu už asi 50 let. Nerozlišují, kdo patří do internetové generace a neuvědomují si, že starší generace vyrostla v docela jiném světě. Objevují různá řešení, která si dospělí často nedokážou představit. Dospělí, čili učitelé a rodiče, si po absolvování školení uvědomují význam toho, co jejich děti prostřednictvím projektových aktivit zažijí, a to je pro obě strany důležité.“

Projekt IN(ternet) Generation (www.in-generation.com) nabízí zdarma ke stažení výukové podklady speciálně upravené jak pro pedagogy, tak pro rodiče bez pedagogického vzdělání. Soustředí se především na témata: digitální svět kolem nás, digitální stopy, online identity, odhadování úmyslů na internetu, komunikace v online prostředí, zacházení s online reklamou, citování zdrojů z internetu, efektivní vyhledávání na internetu, zodpovědné a etické chování a bezpečnost na internetu. Projekt usiluje o to, aby školám pomohl naplnit standardy informačních a komunikačních technologií (ICT), a v neposlední řadě chce podpořit zvyšování úrovně internetové gramotnosti v České republice. IN(ternet) Generation se snaží s výše uvedenými tématy dorazit přímo do základních škol. Přitom chce motivovat žáky, učitele i rodiče k tomu, aby využívání internetu nevnímali jako hrozbu, ale jako příležitost pro osobnostní růst mladé generace. Celkově se za uplynulé 3 roky do projektu zapojilo již přes 180 základních škol napříč ČR.

Partnerem podporujícím vznik projektu IN(ternet) Generation byl od počátku Google Česká republika. Partnery z neziskového sektoru jsou subjekty Jednota školských informatiků, EDUin, Česká škola, e-Bezpečí, CZ.NIC a Nebuď oběť!


Úvodní foto: Fotolia.com




Komentáře